Gå til innhold

Skifte av girkasse olje

Ranger emnet


polo86

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skulle bytte girkasse olje på poloen idag. Dette gikk dessverre ikke helt som forventet. Vi tok ut bunnpluggen slik at oljen rant ut. Deretter greide vi muligens og ta ut feil bolt/skrue litt lengre opp. Så vidt jeg forstår så skal man vente til oljen renner ut igjen fra dette punktet når man fyller på igjen. Når ny olje var på plass, så skrudde vi igjen bolten lengre opp. Skrudde på bilen og hørte en ordentlig lyd fra girkassa.

 

Spørsmålet mitt er : Skrudde vi ut feil bolt? Noen som har en fin forklaring på hvilken bolt som skal løsnes?

 

Takker for alle tilbakemeldinger. Litt kjipt og ikke ha brukenes bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken årsmodell bil eller type motor/girkasse du har,

men på manuelle girkasser pleier påfyllingshulet være på ene siden, litt over midten av girkassa.

 

Siden du har fått fylt på olje bør du vel ha truffet noenlunde rett - om du fikk fylt på bortimot et par liter.

 

Lyden må du nesten beskrive litt bedre. Var girkassa Ok før oljeskiftet ?

 

 

Ellers så bør man normalt skru ut påfyllingspluggen først. Ellers risikerer du å stå der med tom girkasse om du ikke får ut påfyllingspluggen etter at olja har rent ut.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bwana. Takk for svar.

 

Dette er en vw polo 97 modell. 1,4 liter med 5 gir. Litt usikker på hva slags type girkasse.

 

Olje ble fylt på og alt virket greit. Fylte vel på omtrent 3 liter. Mener denne kassen skal ha omtrent 3.2 - 3.3 liter. Ble iallefall nok til at det begynte og renne over ved påfyllingshullet. Noe som er riktig?

 

Når vi var ferdige så skrudde vi til begge boltene. Startet så bilen og da kom det en veldig fæl lyd. Skviking i kassa hvis du forstår.

 

Kassa har laget litt lyd fra før av. Derfor jeg tenkte jeg skulle bytte olje. Viste seg at når vi jekket opp bilen så var bånnpluggen ganske løs. Var en del lekasje fra kassa.

 

Fattern er en gammel bilmekaniker som mente at vi muligens hadde løsnet feil bolt når det gjaldt påfyllingshullet. Han mener at det muligens er ett " spor " bolten skal inn i på innsiden av kassa.

Grunnen til at jeg sier dette er fordi bolten virker for lang.......

 

Girkasser er noe jeg har null peiling på. Kom med innspill smartinger : )

 

Finnes det en mulighet for at vi har brukt feil påfyllingshull?

Endret av polo86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klikker på linken under tegningen i post #4 og blar et par sider frem (NEXT), så ser du litt mere av hvordan girkassa er satt sammen.

 

Kan se ut som du har tatt ut tappen som holder en intern vippearm for reversen.

Kanskje du kan tappe av olja, og klare å se inn i hullet og pirke vippearmen på plass igjen, evt. mens girspaken beveges forsiktig.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Hei. Jeg har gjort akkurat samme feilen som deg, og tok ut denne bolten til reversen i tro om at dette var en nivåplugg. Hvordan løste du dette? Har eventuellt noen andre noen tips til meg? Jeg skulle egentlig bare skifte en simmering rundt giroverføringen, og nå er plutselig bilen ubrukelig.

Hjelp tas i mot med stor takk, da dette bare skulle være en tjeneste for svigerinna! Uff :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er denne bolten du har skrudd ut:

polo-mk3-2441.png

 

 

Så går den inn i midten av armen 1, som beveges av girskiftearm 2:

polo-mk3-2440.png

 

Man skulle da tro at det burde være mulgi å lirke girskift inn/ut av revers slik at 2 beveger 1 til rett posisjon hvor bolten treffer i hullet.

Men det er vel umulig å se noe uten inni der.

 

Bilder hentet fra: http://workshop-manuals.com/volkswagen/polo-mk3/power_transmission/5-speed_manual_gearbox_085/gearbox_mechanicsoperation_constructiondiff./dismantling_and_assembling_gearbox/dismantling_and_assembling_sequence/

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår