Gå til innhold

Blinkende glødelampe ved oppstart.

Ranger emnet

Shitblast

Anbefalte innlegg

Vel, det er ikke så lenge siden jeg byttet glødeplugger og tettet en lekkasje fra dieselpumpa. Bilen har startet helt fint uten gløding de siste ukene, men igår kveld, utav det blå, begynte glødelampa å blinke ved oppstart og bilen ble tregstartet igjen. Måtte dreie motoren i nesten et halvt minutt for å få den igang. Glødelampa begynte ikke å blinke med en gang; det lyste normalt i noen sekunder først. Idag kom i tillegg bremsevarsellampa på utav det blå, forsvant av seg selv etter et minutt, og gjentok denne prosessen to eller tre ganger, før den tyve minutter lange kjøreturen var ferdig. Bilen går som ei klokke og bremser som den skal når den først har startet. Jeg har prøvd å jokke på brekket, for å se om det kunne påvirke bremsevarsellampen; det går av og på som det skal, i takt med jokkingen. Det later heller ikke til å påvirkes av hovedbremsen, men kommer og går, så langt jeg kan se, på egen hånd. Jeg hører glødereléet klikke, slik det pleier når jeg vrir om tenninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spenning på skinna når glødelampa blinker. 12,7 v under glødereléet. Jeg dro ut 50A-sikringen, satte den inn igjen, og bilen glødet dermed og startet som før. Jeg stoppet og startet den to ganger til, uten problem, men den tredje gangen kom problemet med blinkende glødelampe og treg start tilbake. Jeg tok tak i sikringen, for å dra den ut og sette den inn igjen, men kjente da at skruen (som ble satt inn for å kortslutte sikringen av mekanikeren som fikset glødeanlegget ved sist anledning - sikringen var avbrent) var meget varm, for varm til å ta på. Så jeg ventet litt, dro ut sikringen, satte den inn igjen, og bilen glødet normalt igjen. Skruen er en vanlig treskrue; jeg tipper den er av stål eller noen slags legering med stål i. Jeg vet altså ikke hvorfor sikringen røk sist, og det sa heller ikke mekanikeren noe om. Hva skulle være grunnen til at det går for mye strøm gjennom glødesikringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider