Gå til innhold

Golf 4, bytting av motor fra 1,4 til 1,6?

Ranger emnet

kegil

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Golf 1,4 som er ganske gåen, bla. clutch og ventilringene har gjort jobben sin.

I stedet for å koste på den flere tusen, så vurderer jeg å bytte motor og muligens girkasse, men da tenker jeg å gå opp til 1,6 literen!

Det jeg lurer på er om noen har hatt noe som helst erfaring ang. å sette inn en 1,6 liter i en bil som det har stått 1,4?

Og noen som vet om girkassen og andre ting må byttes ut?

Er dette fysisk mulig?

Kegil

Endret av kegil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fult mulig,er bare og finne ut hvilken 1.6l du skal bytte til og hvilken du har(det er 4 typer 1.6 16V og 1.4 16V)

hovedforskjellen er om du har 4coiler 1 til hver tennplugg eller 1 coil med 4 tennplugledninger.

Det er ein 1.6l motor som har 8V men de er ikke 1.4l som har 8v.

Du må nok bytte girkasse også men du slipper og bytte ECU og instrument,1.4 og 16 er heilt like eneste forskjell er att 1.6 så er sylindrene lenger og stemplene har lengre vanring opp og ned.

Vist du skriver motorkoden din skal eg se om eg finner tilsvarende motorkode til 1.6.

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ECU er vel ikke den samme,men sensorene/ledningsett etc er heilt lik om du bytter til rett motor.

Har aldri prøvd selv,men har lest om bytting fra 1.4 til 1.6 kan prøve og finne igjen tråden te ein som har gjort dettte.

Er ganske mye mer jobb og bytte til ein 1.8T evt større,men er jo fult mulig om man har kunnskap tid og ressurser :-).

Finne ein donor bil er vel det beste uansett men så koster det også penger,noen ganger få man ta ut deler selv på høggeren til litt greiere pris.

Peugot 407SW

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den ikke er nyere enn 12år er det gratis,nå vett ikke eg om bremsene dine foran er like store som 1.6L.

DSB er girkassekode,men er usikker på hvilken girkasse som hører til ATN motoren.

Det er altså ein 1.6 16V med motorkode ATN du trenger om du skal bytte.

Her er bilde av din 1.4 AHW og 1.6L ATN

[ATTACH]39383[/ATTACH]

[ATTACH]39384[/ATTACH]

post-68654-13804855130399_thumb.png

post-68654-13804855130506_thumb.jpg

Peugot 407SW

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Du kan men AEH motoren er 1.6 8V SR og har ett anderledes oppsett,du må da bytte Girkassen,ECU og spedometer og programere nøkler og i verste fall bytte ledningsnett og da hadde eg heller byttet til 1.8T motor.

Da prøver jeg heller å finne en ATN motor :)

Takk for svar ;) sparte meg for mye arbeid nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...