svdrr Skrevet Juli 8, 2013 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2013 Hei! Jeg har en 1995 modell Omega 2.5TD stasjonsvogn, jeg lurer på om den er kompitabel med OBD2 måleren til bla. Biltema? Kontakten er 16pin og ser lik ut som en OBD2 kontakt, men leser flere steder at det er biler 1997 og opp som bruker OBD2 så det gjør meg usikker, noen som har peiling?:) OBDII-måler - Biltema [ATTACH]39529[/ATTACH] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hypnagogia Skrevet Juli 8, 2013 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2013 (endret) Det der er en GM Tech2 16 pin OBD plugg. Det ble vel strengt talt "vanlig" med ordinær OBDII rundt 1997 ja men det som ble omtalt som "OBD 1.5" var å finne på enkelte biler også rundt 1994 og oppover - før dette var det flere alternative simple og ofte produsentbestemte systememer. Eksempelvis har ALDL eksistert på enkelte biler siden 80 tallet. Merk at du vil også være avhengig av at kjøretøyet støtter den/de protokollen du eventuelt har til rådelighet på diagnoseinstrumentet. At du har riktig plugg betyr altså ikke nødvendigvis at diagnoseinstrumentet vil "linke" til kjøretøyet. Endret Juli 8, 2013 av Hypnagogia Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svdrr Skrevet Juli 8, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2013 Takk for svar!:) Er det slik å forstå at det er samme type plugg men at den ikke støtter alle OBD2 protokollene? (eller ingen?) Hvilke protokoller støtter en 95mod Omega? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hypnagogia Skrevet Oktober 10, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2013 De fleste Omega benytter ISO 9141-2 mener jeg å huske og det jeg skulle til å svare deg, men ser på bildet ditt at du pinne 15 ikke eksisteres, altså er jeg ikke sikker lenger. Angående dette med protokoller og OBD kan vi tildels sammenligne det med en jordklode, hvor de forskjellige språkene på jordkloden er en protokoll. Altså samme plugg, men du er avhengig av at bilen og avlesningsinstrumentet snakker samme språk (protokoll). Det er verdt å nevne at de fleste obd-lesere støtter flere protokoller og selv denne fra biltema vil trolig støtter de du kommer oftest over - og med stor sannsynlighet også opelen din.Når det er sagt, så finnes det enkelte modeller, produsenter, serier etc som benytter egne plugger, enten fordi at de på død og liv vil gjøre det på sin måte eller for at de bruker spesifikk diagnositikk for en serie biler for eksempel. I slike tilfeller kan det benyttes overganger, møkkdyre diagnoseløsninger eller kun spesialtilpasset verktøy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg