Gå til innhold

Bytte drivakselmansjett på -06 Passat

Ranger emnet


Chivas

Anbefalte innlegg

Oppdaget at indre drivakselmasjett på venstre side er ødelagt. Ikke lett å få verkstedtime nå, så lurer på om dette er en smal sak å bytte selv? Trenger man spesialverktøy eller annet? Spesielle ting å tenke på?

 

Hvis jeg ikke får byttet dette enda, er det noen problem å kjøre noen uker til med dette (aner ikke hvor lenge den har vært defekt)? Skal på biltur til Danmark om 2 uker, så blir sikkert endel mil før jeg får byttet.

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt mansjetten mens drivknuten er hel, ikke vent til den er slitt og du må bytte hele greia. Uansett på knuten rengjøres grundig og pakkes opp igjen med ny grease. Har du inder knute som er boltet med 6 bolter eller den som henger på låsering?

 

En guide her for sistnevnte.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt mansjetten mens drivknuten er hel, ikke vent til den er slitt og du må bytte hele greia. Uansett på knuten rengjøres grundig og pakkes opp igjen med ny grease. Har du inder knute som er boltet med 6 bolter eller den som henger på låsering?

 

En guide her for sistnevnte.

 

Ikke sikker på det med bolter. Takk for linken, den kan bli kjekk å ha :)

 

Mulig jeg ikke får gjort dette før i august, så får håpe at ting ikke blir slitt ut før det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt mansjetten mens drivknuten er hel, ikke vent til den er slitt og du må bytte hele greia. Uansett på knuten rengjøres grundig og pakkes opp igjen med ny grease. Har du inder knute som er boltet med 6 bolter eller den som henger på låsering?

 

En guide her for sistnevnte.

En annne ting; i den guiden må man ta av hele akselen. Er det ikke bare å ta av ytre for så å dra indre mansjetten bakover og så sette på ny? Sparer jo masse arbeid...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på og dra i drivakslingen da nei, for det sitter et indre ledd på der og da deler du det og helvete er løs. Tryggeste er og ta ut hele akslingen og sette den i ei skrustikke. Du kan skifte mansjett mens akslingen sitter der, men da er det veldig lett og få den indre drivknuten til å skli fra hverandre.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge mansjetten på indre knute er defekt så indre knute rengjøres skikkelig og pakkes opp på nytt. Hopper man over dette så varer den ikke lenge før den er utslitt. Uansett hvilken type indre knute han har så er det en grei sak å gjøre;

 

img0217tq.jpg

 

eller

 

P1110693.JPG

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg ekspert på dette - derfor jeg spør her ;) - men karen her på jobben som skal gjøre denne jobben ser ikke problemet med å la indre knute sitte igjen. Dvs; man tar av ytre, løsner indre mansjett og trekker den av, og setter på ny mansjett - ferdig. @ Opelduude, hvordan noe kan løsne i indre knute bare ved å dra av mansjetten skjønner t.o.m. ikke jeg :)

 

Han som skal gjøre jobben har ikke gjort det på Passat tidligere, men gjort det på andre biler med samme fremgangsmåte, og mener det funker..(?)

 

@ quattro73:

Gjelder dette selv om alt fett er tilstede og ser ren ut? Jeg sjekket en gang til nå, og mansjetten har røket helt ute der den er som smalest, så muligheten for at det er rent skulle være større vil jeg tro...?

Dette er også den knuten som sitter i 6 skruer hvis det har noen betydning her - eller i forhold til guiden du postet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg riktig, at du (han) vil demontere ytre knute for å skifte indre mansjett? Dette er mye unødvendig ekstraarbeid, samt at du må kjøpe nye festeklammer til ytre knute (mansjett), og risikerer å få møkk inni en allerede OK ytre drivknute. Dette blir bare dumt.

 

Løsne hele drivakselen fra bilen. Ta av indre knute, rengjør den når den først er av. Trekk av gammel mansjett, rengjør akslen og sett på ny mansjett. Pakk opp indre knute med ny grease og monter denne på akselen før alt monteres tilbake på bilen. Ferdig.

 

Indre knute er demontert, rengjort og pakket opp på nytt på få minutter. Opelkaren skriver at "helvete er løs" om du trekker indre knute av akslen, dette er bare tull. Selve knuten består av få deler enten du har den ene eller andre typen. Og når den først er av er det like greit å rengjøre og pakke den opp med nytt fett ;) Men ja, du kan gamble på at det er rent inni og kun bytte mansjetten om du absolutt vil.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har hele tiden ment at å ta ut hele akslingen virker som det beste. Dog, han som skal gjøre det insisterer faktisk på å ta av ytre da dette skal være lettere :D Han har også konferert med en reparatør han kjenner som mener at det er sånn det gjøres - eller som de gjør det.

Disse gutta er fra Litauen, så mulig det er noe halvveis quick-fix opplegg som de tror er smart ;)

 

Anyway, jeg skal be han om å ta av hele akslingen, og ikke prøve på noe mambo-jamboo :)

 

Må vel ha noe torx e.l. til dette. Størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er mansjetten byttet, og det så rent ut inni mtp sand o.l. Fikk byttet et slitent stabiliseringsstag i samme slengen.

Med jobb og deler sparte jeg over 3000,- i forhold til griske norske verksteder :) Kommer godt med de kronene på danmarksturen når en mann må ha sine Tuborg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår