Gå til innhold

Er noe galt: turtall faller, hakker, stopper

Ranger emnet


Polobaben

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er det no`gæli med bilen...

 

Veldig ofte når jeg kjører, så "hakker" bilen, nesten så den stopper, men jeg trøkker inn klutchen og ruser motoren, så går den like fint igjen. Men det skjer en del ganger i løpet av et par mil da. Og noen ganger når jeg svinger av, og det da blir lavt turtall så faller turtall helt i bånn og shiten stopper! Og når den da stopper så er det umulig å få start på den så lenge bilen er varm, men kan sette den i reversj og "trille" den i gang på den måten, men den stopper da etter et par minutter.

 

Har feilsøka med sånn data ting, og kom ikke opp annet en feil med strøm, men vet at batteriet er gåent.

 

OG JA, jeg har prøvd å bli starta med startkabler, men det hjelper ikke uansett så lenge bilen er varm, men den er ikke sånn koke varm, men sånn varm som de blir når man har kjørt litt. Jeg må altså la bilen stå en times tid, så starter den på første forsøk.

 

Har hatt et par kompiser her nå, de mener bestemt at det er coilen som er sliten, siden turtallet går rett i bånn..

 

Er det noen som har noen andre forslag til ting man kan sjekke selv, før jeg går til innkjøp av nye deler.

 

Det er en 98 modell, 1,6l bensin. Gått 217 000 ca..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er coilen som feiler, så er det oftest p.g.a. sprekker som gjør at gnisten tar feil veg til gods. Gjerne spesielt i fuktig vær.

Start bilen og la den gå på tomgang og spray litt vann på coil og deretter fordeler så merker du fort om det er sprekker for da stopper motoren tvert.

 

Om motoren også hadde gått litt ujevnt på tomgang, ville jeg mistenkt "falsk luft" - vakuumlekkasje.

 

Om hallgiveren i fordeleren feiler, så er starter det visstnok oftest med varm motor. Dette er derfor en mulig kandidat.

Sjekk om det er gnist på plugg når motoren ikke vil starte. Om det mangler så kan det peke mot hallgiver.

 

--

 

Ellers bør tittel på tråden endres (gå inn og rediger første innlegg), f.eks. "Poloen stopper og vil ikke starte når varm"

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er coilen som feiler, så er det oftest p.g.a. sprekker som gjør at gnisten tar feil veg til gods. Gjerne spesielt i fuktig vær.

Start bilen og la den gå på tomgang og spray litt vann på coil og deretter fordeler så merker du fort om det er sprekker for da stopper motoren tvert.

 

Om motoren også hadde gått litt ujevnt på tomgang, ville jeg mistenkt "falsk luft" - vakuumlekkasje.

 

Om hallgiveren i fordeleren feiler, så er starter det visstnok oftest med varm motor. Dette er derfor en mulig kandidat.

Sjekk om det er gnist på plugg når motoren ikke vil starte. Om det mangler så kan det peke mot hallgiver.

 

--

 

Ellers bør tittel på tråden endres (gå inn og rediger første innlegg), f.eks. "Poloen stopper og vil ikke starte når varm"

 

--

 

Den er akkurat lik enten det er varmt eller om det er vått og rått. Den går litt ujevnt, men ikke alltid, men går på litt lavt turtall når den går på tomgang. rundt 700 vil jeg tro, og vipper opp og ned mellom700 og 1000.

 

Hm, merkelig greier uansett. Plutselig kan den gå veldig bra over lengre perioder, for så å tulle som den gjør nå. Er virkelig bil med personlighet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har diagnose utstyr, bor i Askim ;) Bare si ifra om du vil at jeg skal søke på bilen din. Bruker å være lettere (og billigere) enn å bytte alt for å finne en feil :)

 

 

Har feilsøkt med OBD, men viste ikke noe annet en feil på batteri, og da var jo det dødt! Men snakket med flere mekanikere nå, så turer en kjapp tur til Askim å kjøpe coil og olje, så får vi se om det blir noe greie på detta :-) Men takk for tilbudet, TKarlsen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet må være at det ikke er gnist,

eller at den ikke får bensin, evt. at den "drukner" i for mye bensin.

 

Sjekk først om det er gnist når du prøver å starte med varm motor.

 

Om det ikke er gnist og du har kjølespray tilgjengelig, kan du prøve å kjøle ned hallgiver i fordeler og se om det hjelper.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Hva vil det si. Er det noe en må bytte eller er det sensor. Gi en lyd da. Har ikke funnet ut av det med min polo. Snakket med Møller. De mente det kunne være noe med startsperren, om eg tar ut ledningen der så har jeg akkurat det samme symptomet som når bilen er varm. Går litt for så og stoppe til den er avkjølt. Da går den fint igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår