Gå til innhold

Omregistrering og forsikring

Ranger emnet

kebab-a-luba

Anbefalte innlegg

Du kan godt levere salgsmeldingen uten å ha ordnet forsikring, men du vil ikke få tilsendt nytt vognkort før du har tegnet egen forsikring. Det er vel i to uker man kan bruke forrige eiers forsikring, etter det blir man avskiltet ved kontroll.

Så ja, du kan levere salgsmelding nå og kjøpe forsikring senere.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt levere salgsmeldingen uten å ha ordnet forsikring, men du vil ikke få tilsendt nytt vognkort før du har tegnet egen forsikring. Det er vel i to uker man kan bruke forrige eiers forsikring, etter det blir man avskiltet ved kontroll.

Så ja, du kan levere salgsmelding nå og kjøpe forsikring senere.

Når salgsmelding er levert så kan ikke kjøretøyet brukes før du har fått nytt vognkort. Det vil si at du ikke kan kjøre på tidligere eiers vognkort og forsikring.

Er du på et vegkontor og leverer salgsmelding og har ordnet forsikring vil du ved å betale omregistreringsavgiften få utlevert midlertidig vognkort slik at du kan bruke bilen.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når salgsmelding er levert så kan ikke kjøretøyet brukes før du har fått nytt vognkort. Det vil si at du ikke kan kjøre på tidligere eiers vognkort og forsikring.

Å kjøre på tidligere eiers forsikring er en ting, men hvor har du det fra at kjøretøyet ikke kan brukes før ny eier har mottatt nytt vognkort? Dessuten kan ikke tidligere eier fjerne forsikringen før salgsmelding er innregistrert på en trafikkstasjon.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere eier får ikke fjernet forsikring før ny eier har tegnet ny forsikring hvis den fortsatt skal ha skilter. Kan sende deg kopi av trusselbrevene jeg får fra SVV når jeg skal omregistrere kjøretøy. Eller enda lettere ta kontakt med SVV for jeg akter ikke å starte en diskusjon på dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere eier får ikke fjernet forsikring før ny eier har tegnet ny forsikring hvis den fortsatt skal ha skilter.

Helt riktig, jeg har heller ikke sagt noe annet.

Du skrev;

og jeg spurte så;

... men hvor har du det fra at kjøretøyet ikke kan brukes før ny eier har mottatt nytt vognkort?

samt supplerte jeg med

Dessuten kan ikke tidligere eier fjerne forsikringen før salgsmelding er innregistrert på en trafikkstasjon

Hvorpå du svarer tilbake med noe i ala samme gate som det jeg skrev;

Tidligere eier får ikke fjernet forsikring før ny eier har tegnet ny forsikring hvis den fortsatt skal ha skilter.

Dette visste jeg meget godt, men spurte om hvor du har du det fra at kjøretøyet ikke kan brukes før ny eier har mottatt nytt vognkort?

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det faktisk er slik så vil jeg tro hver eneste som har handlet bruktbil har opptrådt ulovlig/kjørt bilen ulovlig ;)

§ 2-4.2 - Registreringspliktig kjøretøy må ikke brukes eller tillates brukt uten å være registrert på eieren og utstyrt med vognkort og kjennemerke.

Ved bruktbilsalg så vil del 1 av vognkortet medfølge bilen, hvilket burde bety at bilen er utstyrt med vognkort. Samtidig vil gammel eier være registrert eier inntil det oppdateres på en trafikkstasjon.

Videre står det under samme paragraf;

Regionvegkontoret utsteder vognkort og midlertidig vognkort. Det midlertidige vognkortet skal gjelde frem til utstedelse av det ordinære vognkortet, men likevel ikke mer enn 1 måned. Det midlertidige vognkortet skal alltid medbringes under kjøring. Rettelse eller tilføyelser i vognkortet må bare gjøres av regionvegkontoret.

Dette tolker jeg at gjelder ved kjøp/registrering av nybil?

Så om man bor langt fra en trafikkstasjon og må sende salgsmelding via posten, da må altså bilen stå i de dagene/ukene det tar før trafikkstasjonen mottar salgsmeldingen (vognkort del 2), samt den tiden det tar å sende dette tilbake til ny eier? Det synes jeg høres temmelig urimelig ut...

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute for å kverulere. Når jeg får tilsendt brevet fra SVV ved omregistrering får jeg klar beskjed om at kjøretøyet ikke kan brukes før jeg har fått nytt vognkort eller har vært på en trafikkstasjon og oppfylt alle krav for omregistrering og fått midlertidig vognkort. Det står og at hvis jeg blir stoppet uten gyldig vognkort så kan jeg risikere at bilen blir avskiltet.

Såvidt jeg vet er det ikke forskjellige regler når det gjelder registrering av ny bil eller brukt. Forskrift om bruk av kjøretøy må vel gjelde for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har rett, i såfall har nok de fleste bilkjøpere brutt loven. Om det er slik så har man strengt tatt ikke lov til å kjøre bilen hjem etter å ha kjøpt og betalt den, men må la den stå parkert hos tidligere eier inntil man har mottatt nytt/midlertidig vognkort.?.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt stoppet med forje eiers vognkort, kontrolløren fra SVV, sa ingenting og vinket meg videre.

Jeg har aldri fått beskjed om at bilen ikke kan brukes inntil navnet mitt står i det gjeldene vognkortet.

Uten gyldig vognkort vil du kun få gebyr for manglende vognkort, det er ikke en skjellig grunn for avskiltning hvis alt annet stemmer.

Med mindre de kan referere til en paragraf, kan det ikke nektes å kjøre på gamle eiers vognkort.

Isåfall, er det ulovlig å låne en bil av foreldre/kone/bror etc. også.

Jeg er ikke ute etter å kverulere :)

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt stoppet med forje eiers vognkort, kontrolløren fra SVV, sa ingenting og vinket meg videre.

Jeg har aldri fått beskjed om at bilen ikke kan brukes inntil navnet mitt står i det gjeldene vognkortet.

Om regelverket er/tolkes så firkantet og idiotisk av SVV som Rsele antyder, da kan det hende at kontrolløren fra SVV selv synes hele greia er tåpelig og vinket deg videre ;) Om regelverket virkelig praktiseres slik så er det nytt for meg - og det er intet annet enn arrogant og tåpelig.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider