Gå til innhold

Omregistrering og forsikring

Ranger emnet

kebab-a-luba

Anbefalte innlegg

Vi sier ikke at det er slik, sier bare hva vi mener og erfarer. Om du har fått et brev fra SVV med den ordlyden du skrev, da betyr det at lovteksten tolkes/praktiseres ulikt rundtomkring - altså ditt bosted ;)

Og igjen - en lovtekst der det er rom for tolking, er en ubrukelig lovtekst.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i at lovteksten i § 2-4.2 kan tolkes dithen at en ikke kan kjøre på forje eiers vognkort i påvente av nytt, men spør du meg, vil da den paragrafen også gjøre det forbudt å kjøre lånt/leid bil også, noe som ville vært veldig merkelig :)

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis enda ett eksempel på en norsk lov/regel/kall det hva du vil som er skrevet av molboere her til lands.

Helt sykt om det virkelig praktiseres slik som Rsele skriver - men etter det jeg har lest om andre lover/regler skulle det ikke forundre meg.

Har personlig kjøpt 3 brukte biler her i landet og aldri fått noen truselbrev som hentydes til.

Så hva skulle jeg gjort da jeg var i Bergen i 2010 og kjøpte bil - latt den stå i butikken og ta taxi, ferje, tog, buss og taxi hjem for så å returnere til Bergen med samme taxi, tog, buss, ferje og taxi 2 - 3 uker senere når vognkort forhåpentligvis hadde kommet i posten? IDIOTI !

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i at lovteksten i § 2-4.2 kan tolkes dithen at en ikke kan kjøre på forje eiers vognkort i påvente av nytt, men spør du meg, vil da den paragrafen også gjøre det forbudt å kjøre lånt/leid bil også, noe som ville vært veldig merkelig :)

Hvordan kan du tolken den loven sånn at den skulle ramme lån av bil? Denne paragrafen omhandler registrering,slik at riktig eier må stå i vognkortet før bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa, en lov der mål og mening ikke fremkommer i klartekst, det er en ubrukelig lov. Et lovverk eller forskrift skal være skrevet slik at det ikke er rom for tolking eller videre synsing. De som har diktert aktuelle lovtekst har nok hatt klart for seg hva de ville frem til, dog hadde de store problemer med å formidle det videre i ord.

Om loven ikke dekker lån av bil, da burde det være fullt mulig å kjøre med en bil etter et eventuelt kjøp - uten nytt vognkort - så lenge man sier at den er lånt ;)

Hvis vi leser lovteksten igjen;

Registreringspliktig kjøretøy må ikke brukes eller tillates brukt uten å være registrert på eieren og utstyrt med vognkort og kjennemerke.

Om man kjøper en bruktbil som har kjennemerker, vognkort del 1 befinner seg i bilen og er påskrevet bilens juridisk registrerte eier, da ser jeg ikke helt at man gjør så mye galt. Da må vi tolke hva lovteksten mener med "registrert på eieren". Hvem er så eieren? Han som har kjøpt bilen eller han som fortsatt og juridisk er registrert som eier i SVV sitt register?

Jeg tror SVV på ditt hjemsted er veldig firkantet og særdeles lite samarbeidsvillige. Jeg har aldri opplevd noe slikt som du beskriver, at man har kjøreforbud inntil nytt vognkort er ankommet ny eier - dette da gammelt vognkort duger i massevis i mellomtiden :)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vognkortet forteller reg. nummer og detaljer om bilen samt navn på "gammel" eier/selger. Dette + kopi av salgsmelding og kjøpekontrakt forteller at bilen er iferd med å bli reg. på ny eier og derfor brukes lovlig og med "samtykke" (grusomt ord) av "gammel" eier.

Dette bør være mer enn nok bevis på at ting er som det skal være inntil nytt vognkort kommer i posten.

Endret av EaglePilot
utheving/farge

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser videre i forskrift om bruk av kjøretøy til paragraf 2-9.1

Kjøretøy som skifter eier,må registreres på den nye eieren før det tas i bruk. Jeg vet ikke hvor klart dette må stå for at det ikke kan tolkes i flere retninger.

At du har kjøpt en bil og kjører hjem med gammelt vognkort og en salgskontrakt tror jeg ikke myndighetene er så strenge på. Det er bruken mellom dette og til bilen er registrert på ny eier og du får nytt vognkort som nok er strengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjøper en bil og kjører den hjem på gammelt vognkort så er vel det akkurat like ulovlig - ifølge lovteksten? Det står ikke at det er gitt avvik for nettopp dette?

Altså må man "låne" bilen inntil nytt vognkort ankommer ;)

Uansett, jeg er fortsatt av den formening at dette er byråkratisk idioti satt i system da jeg ikke ser noe fornuft i det. Igjen er det staten, opptrer som overformynder, glimrer med sin arroganse med 'loven i hånd', og som vanlig går det ut over 'mannen i gata'...

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjøper en bil og kjører den hjem på gammelt vognkort så er vel det akkurat like ulovlig - ifølge lovteksten? Det står ikke at det er gitt avvik for nettopp dette?

Altså må man "låne" bilen inntil nytt vognkort ankommer ;)

Uansett, jeg er fortsatt av den formening at dette er byråkratisk idioti satt i system da jeg ikke ser noe fornuft i det. Igjen er det staten, opptrer som overformynder, glimrer med sin arroganse med 'loven i hånd', og som vanlig går det ut over 'mannen i gata'...

Javel...

Jeg vil oppfordre trådstarter til og kontakte SVV om hvordan han skal forholde seg.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil oppfordre trådstarter til og kontakte SVV om hvordan han skal forholde seg.

Den saken er vel temmelig klar. Om han vil fortsette å bruke bilen etter omregistrering så må han også ha forsikringen i orden :)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider