Gå til innhold

SHELL Oljen

Ranger emnet


Bilteknikeren.com

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake så tok jeg oljeskift på en 2001mod. Opel 1,7 TD og kunden hadde med seg Shell olje. Jeg fortalte han hva jeg mente om Shell olje sammen med Diesel turbo motorer, men dette gikk rett ut det andre øret. Han skulle ha på den oljen han hadde kjøpt.

 

nå så ringte han meg og fortalte at motoren hadde skjært seg, men at Opel Norge tok på seg ansvaret :) hehe flaks eller???

 

Over til spørsmålet: er det bare jeg som har dårlig erfaring med Shell olje og Diesel motorer med Turbo??

 

vet om en flere andre som har brukt Shell og ødelagt motoren...

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bmw345

 

Var Shell olja beregnet på turbo da??

 

det regner jeg med, men kan ikke helt huske det :)

 

hadde en 745i motor som jeg la inn i en 3 serie E21 :)

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bmw345

Sterke maskiner!!

 

Skal til Bäckis i Sverige å hente deler til min i morra...

 

jepp, har prøvd å få tak i en sånn motor en stund nå uten hell!! Har en 323i fra 1979 som skal få seg litt større motor til vinteren :)

 

den har jo tross alt dreiemoment på 400NM ved 1000 rpm.. sterk eller???

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bmw345

Jeg har tauet en golf 2 opp en bratt bakke. Brukte 3'gir på 700rpm. Sterk ja!!!

 

Originalt er det 252hk og 380nm/2200rpm.

 

Skal skremme min opp i 650hk+ og 800nm+

 

Står forøvrig i en E30.

 

Må se om du finner noen på Autopower.no men det er ikke lett. Finner fler 3,2'er, men de er svakere, har mekanisk innsprut og har ikke oljekjølte stempler.

 

er ikke riktig det, for 3,2 literen har 252HK og 400NM, og L-Jetronic (ikke mekanisk som du sier). Har nemmelig hatt noen sånne på begynnelsen av 90 tallet :)

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en test et sted hvor shell mineralsk olje kom dårligst ut i test. Jeg har kjøpt shell mineralsk en gang, skullle ha på en gammal haug av en bil som brukte olje, da ble jeg frarådet av han bak disken på shell mot å kjøpe shell olja. :), Ikke det at de som jobber på shell alltid er olje eksperter, men han så ut til å være en litt eldre kar med litt erfaring.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv på et VAG verksted og har ved flere tilfeller sett at den nye olja som brukes på longlife intervaller, opp til 50 000km på skiftet så skummer oljen og bilene kan ryke blått. Har ved flere tilfeller skiftet til andre merker og blitt mye bedre.

 

ALDRI SHELL PÅ MIN BIL

BB-Racing AS

Provides power with technology by TS-Racing

96 23 10 10

http://WWW.BB-RACING.COM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50tkm,er sinnsyk lang intervall,hadde aldri i livet kjørt så lenge på olja,bytter på hver 5000 uansett jeg. får olje så billig på jobb at det ikke spiller noen rolle,oljeskift med filter for 150 kr..,personlig anbefaler jeg folk som kjører longlife å bytte før intervallen tilsier det,de vill ha igjen for det når bilen er gått langt,50 000 på en diesel er langt..,olja har ikke så mye av egenskapene sine igjen da..,(nå er jeg ikke helt sikker på hvore gode egenskapene til longlife oljene er)..:)

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt litt småproblemer, og sendte mail til Shell for å spørre:

 

Her er mitt spørsmål:

 

Heisann!

 

Er denne oljen dårlig?

 

Har en 1990 modell Mercedes 200 E. (2,0 -i 122 hk)

Kmstand er 125 000, hentet den selv i Tyskland, og bilens tilstand tilsier

at den er kjørt 40000 km! (En eier født 1928, fullt servicehefte.)

 

Da jeg byttet til Shell Helix Ultra begynte den med 2 nye ting:

 

1: svette olje i toppdekselpakningen

2: rasle i registerkjede eller ventiler et sekund eller to ved oppstart.

 

 

Så har jeg en Mazda Miata, 1990 modell. (1,6i 16V 116 hk)

 

Den har vært forlatt et år 12 mnd. Startet den opp, ventiltikk i 2 sekunder,

så helt lydløst.

Så byttet jeg til Shell Helix Ultra der også.

Nå er den slik at dersom den står i over to uker så tikker den i

ventilløfterne helt til den er blitt driftsvarm og et par minutter til.

 

Jeg har alltid byttet oljefilter samtidig som olje.

 

Bruker jeg feil olje?

 

På forhånd tusen takk for svar.

 

 

 

 

Dette svaret fikk jeg fra Norske Shell:

Hei.

Takk for mail.

For ordens skyld, oljen er i utgangspunktet aldri skyld i problemer,

under forutsetning av at kvalitetsolje iht. fabrikantenes anbefalinger

anvendes og at man skifter i tide.

Shell Helix Ultra 5W-40 er, for ordens skyld godkjent av alle ledene

bilfabrikanter, samt er fabrikkfylling i alle Ferrari's gatebiler.

 

Rasling, støy og evt. ventiltikking et øyeblikk etter start, før oljen

når frem til smørepunktene er ikke unormalt.

 

Du angir ikke hvilken olje du har brukt tidligere. Dette er eldre biler,

jeg antar med noe slitasje. Egentlig behøver du ikke en kostbar syntetisk olje.

Vil foreslå en litt tykkere olje i den "kalde" enden, f.eks. delsyntetiske

Helix Plus 10W-40, eller gjerne mineraloljebaserte Helix Super 10W-40.

 

Vennlig hilsen / Best regards

Fridtjov Waaler, OECW/4381

Shell Smøremidler / Lubricants

A/S Norske Shell, Oil Products

Box 1154 Sentrum, N-0107 Oslo,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår