Gå til innhold

4pekatt's mange Golf 3 eventyr (Guider, D.I.Y)

Ranger emnet


4pekatt

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skrur relativt mye på Golfene mine. Det kan godt gå med hele dager, til og med helger, kun til skruing! :)

Tidligere har jeg pleid å føre "logg" i form av en prosjekttråd, men med god inspirasjon fra Quattro73 har jeg nå tenkt å samle alle arbeidene mine som en slags "Guide" eller et supplement til FAQ-tråden jeg har laget for Golf 3.

 

Som sagt, hjelpsomheten til Quattro73, Bwana og mange andre har vært sterkt inspirerende. Jeg mener, jeg er en tenåring fra Nordnorge som stadig kommer med spørsmål - At dere tar dere tiden til å hjelpe så grundig som dere gjør, er bare magisk! :) Det er bare på sin plass at jeg får "gi tilbake" ved å slenge sammen et lite "kompendium" for guider spesifikt til Golf 3.

 

Dere må bare spørre så mye dere vil i denne tråden, så skal jeg svare så godt jeg kan! :)

 

Det meste av greier her kommer til å være relatert til følgende biler:

 

Golf 3 GL - 1995 - ADZ (1.8L 90hk)

Golf 3 VR6 - 1992 - AAA (2.8L 175hk)

 

Hurtiglinker til guider:

 

1. Bytte ytre drivknute!

Endret av 4pekatt

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg begynte med å jekke opp bilen litt (ikke slik at hjulet løfter seg), og deretter løsne alle 4 hjulbolter litt. Deretter åpnet jeg senterdekselet, og løsnet mutteren for drivknuten. Når alt var løsnet, satte jeg den på støttebukker (VIKTIG - Ramler bilen i hodet på deg, kan du fort takke for deg) og skrudde av hjulet.

null_zps057dbef1.jpg

 

 

2. Når bilen er sikret, kan du stikke hodet inn bak navet - Dette burde møte deg:

null_zps6d0dadfe.jpg

 

 

3. Nå har du løst til å løsne denne bolten. Jeg byttet bærekule for noen måneder siden, så dette var en lett affære for meg. Om kulen er gammel, kan dette by på litt utfordringer.

null_zps502d8daf.jpg

 

 

4. Legg bolten en fin plass (Ikke på bakken, som jeg gjør)

null_zps515e30c0.jpg

 

 

5. Når bolten er ute, separerer du bærebroen fra navet. Jeg bruke en hammer og en forlenger. Benytt en metode du er trygg på, som du mener er uskadelig. Vær forsiktig med gummimansjetten over bærekulen!

null_zpsdc21d6e8.jpg

null_zps5f9e5339.jpg

 

 

6. Dra navet ut fra bilen, mens du hamrer forsiktig på drivknuten fra utsiden av spindelen. Når drivakselen er ute, kan du begynne med å løsne stålstripsene som holder gummimansjetten på plass. Når gummimansjetten er løs, tar du en hammer og slår relativt harde, men konkrete slag på baksiden av knuten! Da kommer den fort av.

null_zpse1434465.jpg

 

 

7. Legg merke til hvordan vei disse to "dingsene" ligger. De nye må monteres i samme retning! VIKTIG!!

null_zps26e2afea.jpg

 

 

8. Rengjør drivakselen, og sørg for at alle harde partikler (Sand, rust, stein) er renset av!

null_zps36fa6a10.jpg

Endret av 4pekatt

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en feil på neste steg. Jeg brukte en drivknute fra Biltema. De stålstripsene som fulgte med var IKKE gode. Jeg måtte dra på Wurth dagen etterpå og kjøpe ordentlige RUSTFRIE stålstrips.

 

9. Monter gummimansjetten, og fest stålstripset (Det på bildet måtte jeg bytte ut dagen etterpå)

null_zpse674f3bd.jpg

 

 

Jeg gjorde en feil på neste steg. Jeg monterte IKKE låseklipset, siden jeg ikke visste hvordan jeg skulle få på knuten etterpå. Knuten skal BANKES forsiktig over klipset. (Innsiden av drivknuten er konisk, slik at ringen skal kunne entre fra baksiden, så blir det strammere og strammere mot framsiden av knuten). Dagen etterpå måtte jeg demontere ALT igjen for å sette klipsen på - HUSK KLIPSEN!

 

10. Nå er du klar til å montere låseklipset. Plasser det nye klipset på "hakket" ytterst på drivknuten. HEr er et bilde av ny og gammel klips (Gammel øverst)

null_zpsa780fb5a.jpg

 

 

11. NB!!! Husk å montere de to små "skivene" som du så i Del 1! (Ikke bruk de gamle, bruk nye hvis mulig) De skal monteres som vist på dette bildet:

null_zps26e2afea.jpg

 

 

12. Fyll knuten og mansjetten med fett (CV-joint grease), men ikke bruk for mye! Sørg for å få nok mellom kulene, og alle andre bevegelige deler. Vrikk og vri gjerne på knuten mens du har den ute for å smøre ordentlig. Jeg glemte å ta bilde av knuten, men den ser slik ut:

cv-joint-426_zpsa9014d6c.jpg

 

 

13. Nå gjenstår det bare å plassere knuten på plass på drivleddet, og hamre den inn over låseklipset. Bruk litt makt og gummihammer om nødvendig/tilgjengelig.

 

 

14. Når drivknuten er på plass, og fastlåst (av låseklipset) kan du montere mansjetten på den vide siden. Stram godt til med stålstrips! (Jeg brukte to, for å være sikker. Kjøpes på Würth! - Eller biltema :p )

null_zps347679d9.jpg

Endret av 4pekatt

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår