Gå til innhold

Bruktbil kjøp - klage

Ranger emnet

skjellet

Anbefalte innlegg

Hei!

Først på jeg si at jeg ikke finnes bilkyndig. Jeg kjøpte meg en 2003 modell Passat st 1.9 TDI triptronic for ca 1 måned siden. Den har gått 250 000 km. Så ja det er en bil som har gått langt men bilen ser veldig bra ut og ved min første besiktigelse og prøve tur så syntes jeg det var en bra bil. Forørig gitt 54 000 kr for den.

Jeg kjøpte bilen fra en forhandler og var og så på bilen en fredag ettermiddag. Jeg tok alle forhåndsregler og så over bilen med min kompetanse. Kontrakt ble skrevet og bilen ble "solgt som den er".

Så kommer historien. Mandagen etter at jeg kjøpte bilen så dro jeg på 4 uker ferie og fikk derfor ikke brukt bilen før for 14 dager siden. Siden da har jeg ca kjørt den 8 mil. Problemet som jeg oppdaget da var at girkassen ikke fungerer som den skal. Når jeg setter bilen i revers eller drive så lyser hele gir displayet opp. Når man setter bilen i revers så hugger det til. Når man setter den i drive så starter den som normalt på 1. gir men nekter da og gire videre. Man må da "løse" dette ved og sette den manuelt i 4. gir. Da går den på 4, altså veldig høyt gir og lavt turtall. Men det skjer også hele tiden at den starter i 4. gir etter at man setter den i drive. Triptronic delen fungerer ikke i det hele tatt.

Når jeg prøvekjørte den så merket jeg ikke noe av disse problemene som jeg kan huske nå. Jeg spurte også forhandler spesifikt om triptronic girkassen da jeg har hørt at det kan være mye tull med disse. Han sa at det ikke var noe problemer som han visste om. Nå er bilen mer eller mindre ubrukelig og en overhaling (som jeg har fått høre trengs fra autorisert verksted) er uaktuelt for min del da dette koster 90 % av verdien på bilen.

Jeg mener dette er en vesentlig mangel og har sendt forhandler en formell klage hvor jeg ber de utbedre feilen. Det skal også sies at vindusviskere ikke fungerer og det kommer "ulyder" fra klimanlegget. Dette er ting jeg kan "leve" med, men at girkassen ikke fungerer mener jeg i mine øyne er en vesentlig mangel ved bilen.

Hva tenker dere om denne saken? Er det noe håp for at jeg kan få forhandler til å utbedre feilen?

*Frustert bruktbilkjøper"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les ALT som står her: Misfornøyd med bilkjøp fra forhandler - Forbrukerrådet.no

Send skriftlig klage til selger, i post + email.

Behold kopi av ALL korrespondanse til og fra selger.

Søk (bruk søk funksjonen) her på Bilforumet etter alle de mangfoldige tråder om klage eller garanti etter (brukt) bilkjøp.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har havnet i en vanskelig situasjon ikke tvil om det. Håper du når frem med din klage. Brukt Audi og VW er jeg skeptisk til. Er bare å lese alle feilene her på forumet. Få med deg en bilkyndig ved neste kjøp eller kjør den til et verksted som går over den. Det kan lønne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider