Gå til innhold

Hvilken motor burde jeg gå for?

Ranger emnet

Kevsch433

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe meg en Passat 2003-2005 mod stasjonsvogn, og nå lurer jeg på, hvilken motortype jeg burde velge, angående feil osv..

Burde jeg velge en 1.6l 102hk bensin, 2.0l 131hk bensin eller en 1.9l TDI 101hk? Alle jeg driver og ser på har manuell girkasse.

Noen av dere som vet om vanlige feil på disse motorene, og evt. resten av bilen (elektriske anlegget, pumpene osv..)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,9 tdi med manuell kasse. 1,6 er altfor slapp, og 2-literen er visst heller ikke noe særlig.

Personlig ville jeg heller gått for Mondeo men... :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke også en 1.9TDI med 101hk være litt slapp? Passaten er jo stor og tung. I min A6 har jeg 110hk, 1.9TDI og synes ikke den er sånn super sprek. Flytter jo på seg greit da. Men 101, og 130hk koster jo like mye på finn.no

Så jeg stemmer for 1.9TDI, 130hk :) Selv om den ikke er på lista di

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,9 tdi med manuell kasse. 1,6 er altfor slapp, og 2-literen er visst heller ikke noe særlig.

Personlig ville jeg heller gått for Mondeo men... :)

Hehe, bilen jeg har akkurat nå er en Mondeo 2001 mod, 1.8l med 125hk, og jeg har ikke akkurat vært veldig heldig med den. Den sluker olje, feil på motoren (rådebank), og en del elektriske feil er det på den òg. Den har blitt kjørt 243.000km nå.

Vil ikke også en 1.9TDI med 101hk være litt slapp? Passaten er jo stor og tung. I min A6 har jeg 110hk, 1.9TDI og synes ikke den er sånn super sprek. Flytter jo på seg greit da. Men 101, og 130hk koster jo like mye på finn.no

Fant noen 1.9TDI med 130hk nå som koster ca. like mye :) Men har 1.9TDI'en kjente feil, som f.eks. Duratec-HE 1.8l og 2.0l (ble fikset etter 2002) motorene har med "swirl flaps"'ene (fant bare ut hva de heter på engelsk, men de sitter ved innsugsmanifoldet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.9 tdi motorene med PumpeDyse er solide motorer, muligns med litt forbehold om første generasjon med 116 hp versjonen.

101hp er helt grei. Kanskje ikke sprek men sterk. Har selv en slik i en Audi A4. 130 hp er naturligvis litt sterkere og anbefales om du skal kjøre mye med henger.

1.6 bensin funker bare på flatmark (har selv en slik 102hp i en noe lettere bil). 2.0 har heller ikke noe kraft uten mye turtall.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.9Tdi 101hester er sprekere enn den gamle 110hestern.

101hk og 130hk er skuddsikre motorer sålenge oljeskift er fulgt opp. Hvis oljeskift er slurva med kan du forvente at kamakselen er slitt ned.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, bilen jeg har akkurat nå er en Mondeo 2001 mod, 1.8l med 125hk, og jeg har ikke akkurat vært veldig heldig med den. Den sluker olje, feil på motoren (rådebank), og en del elektriske feil er det på den òg. Den har blitt kjørt 243.000km nå.

Fant noen 1.9TDI med 130hk nå som koster ca. like mye :) Men har 1.9TDI'en kjente feil, som f.eks. Duratec-HE 1.8l og 2.0l (ble fikset etter 2002) motorene har med "swirl flaps"'ene (fant bare ut hva de heter på engelsk, men de sitter ved innsugsmanifoldet)?

Det ble en langt bedre bil etter 2004. Og oljeforbruk er det noen som har, men langt i fra alle. Selv har jeg en 1.8 som ikke bruker olje, og ellers er feilfri. Biler i denne prisklassen er jo litt sjansespill, men jeg tror ikke du får mindre problemer med en passat 3bg. Snarere tvert imot. Hva du enn gjør, styr ihvertfall unna automat. Og sjekk at det elektriske fungerer, VW fra den tida har mange svakheter.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er Passat-forumet et av de mest aktive vi har, det skyldes jo selvfølgelig delvis at det går mange Passat på norske veier. Men det skyldes også at det er mye galt med de...

Her er noen av de feilene som går igjen her inne på forumet:

-Klimaanlegg og spjeld til dette

-svinghjul(dobbeltmasse)

-viskerstag som hopper av

-dårlige automatkasser

-turbo/wastegate/intercooler

-defekt webasto

-rust pga sinkslipp, spesielt rundt rails og på bakluke

-fuskende sentrallås og/eller kupelys pga dårlige mikrobrytere eller komfortmodul(dyr). Komfortmodulen som styrer en rekke av bilens funksjoner er plassert på gulvet, der den står utsatt til for fukt

-dårlig forstilling

-vannlekkasjer inn i bil. Dette skjer på mange biler pga tett drenering e.l., men ikke alle har vært så "smarte" som vw og plassert elektronikk under gulvteppet...

Og flere finnes...

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider