steini777 Skrevet August 2, 2013 Rapporter Share Skrevet August 2, 2013 Jeg har en kobberfett-spray (MoTip) liggende hjemme. På den står det: "Produktet må ikke brukes på skruegjenger (for eksempel tennplugger)" Hjulboltene skal jo helst ha kobberfett, og de har jo skruegjenger... Tenkte å bruke den på hjulboltene til vinteren, men kan jeg det eller må jeg skaffe en annen type kobberfett? Siter Volkswagen Passat 3BG - 1.6 75kW/102 hk - 2004 mod. Motorkode: ALZ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jahny Skrevet August 3, 2013 Rapporter Share Skrevet August 3, 2013 Min erfaring: Kobberfett... NEI! Det blir bare griseri av det der. :) Back to good old CRC 5-56. ;) Siter 13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet August 3, 2013 Rapporter Share Skrevet August 3, 2013 Jeg bruker molykote kobberfett men ikke spray. Bruk fra boks eller tube. Det er ikke mye du skal ha på,har du for mye på så blir det griseri. Har ingen nytte å bruke for mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 3, 2013 Rapporter Share Skrevet August 3, 2013 Idéelt sett skal aldri hjulbolter smøres med noe som helst. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet August 3, 2013 Rapporter Share Skrevet August 3, 2013 Idéelt sett skal aldri hjulbolter smøres med noe som helst. Link? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 3, 2013 Rapporter Share Skrevet August 3, 2013 Dette er gammel verkstedvisdom. Normalt skal ikke bolter smøres, da med unntak av eksos- eller strekkbolter o.l. Er det et sted man ønsker friksjonen velkommen så er det på hjulboltene, og skifter man hjulsett høst og vår så pleier de sjelden sitte så veldig. Dog pleier de aller fleste tighte hjulboltene alt for mye, skal som regel ikke tightes mer enn ca 120 Nm. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EaglePilot Skrevet August 3, 2013 Rapporter Share Skrevet August 3, 2013 Idéelt sett skal aldri hjulbolter smøres med noe som helst. Helt enig, men jeg bruker selv kobber fett fra tube når jeg setter på vinter (salt) hjulene. Siter Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 3, 2013 Rapporter Share Skrevet August 3, 2013 Som sagt, idéelt sett skal de ikke smøres, men med kyst-/klimatiske påvirkninger og nymotens intense salting så kan det gjerne være være forebyggende med litt smurning. Selv bruker jeg aldri smurning på hjulboltene ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet August 3, 2013 Rapporter Share Skrevet August 3, 2013 Min erfaring med bil gjennom 32 år tilsier at du ikke gjør noe galt om du ønsker og sikre deg mot at du skal få løs hjulbolter ved å bruke molykote kobberfett eller andre oljeprodukter. At hjul løsner så er det fordi de ikke er strammet nok eller strammet feil. Felger har og en tendens til og ruste fast i senterhullet jeg synes og det er en fordel og pusse rent og bruke kobberfett her,da får du garantert hjulet løst neste gang. Er nå min erfaring.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 3, 2013 Rapporter Share Skrevet August 3, 2013 Personlig har jeg aldri hatt de problemene du har, at bolter henger eller felger er rustet fast. Din metode fungerer for deg, min fungerer for meg ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet August 3, 2013 Rapporter Share Skrevet August 3, 2013 ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 3, 2013 Rapporter Share Skrevet August 3, 2013 Som en liten kommentar til trådstarter; De aller fleste motortopper er av aluminium. Kobber og aluminium sammen er ikke like lurt da det vil/kan skape elektrogalvaniske spenninger - med det resultat at aluminiumen tæres bort. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet August 3, 2013 Rapporter Share Skrevet August 3, 2013 Problemet med aluminium, slik jeg har erfart, er ikke evt. kobberpasta, men reaksjonen mellom aluminium og stålbolter. Stål mot aluminium tærer på aluminiumen og delene suger seg fast. Merkes tydelig med forstillingsdeler av aluminium (Audi), men ikke så ofte et problem med bilmotorer hvor det er mindre saltholdig fukt. I påhengsmotorer derimot . . . Ellers er kobberpasta anbefalt for at ikke felger (spes. alufelger) skal sette seg fast. Ingen har meg bekjent klart å påvise at kobberpastaen har tærende virkning som forverrer det som allerede finnes med aluminium mot stål Kobberpasta vil vel også, i motsetning til normale smøremidler, i bare liten grad påvirke glideegenskapene for bolt mot metall og derfor ikke så stor risiko for at moment blir feil slik at bolt løsner eller knekker. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 3, 2013 Rapporter Share Skrevet August 3, 2013 Med kobber mot aluminium vil oksidasjonen gå fortere enn med kobber mot stål. Til sammeligning reagerer aluminium mot stål nokså tregt. Jo høyere spenningsforskjell mellom metallene, desto verre ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.