Gå til innhold

Veivakselsensor problem polo 2000

Ranger emnet

Kvist

Anbefalte innlegg

Min kjære Polo begynte å tulle fra tid til annen, hoster litt og turtallstellern går ned til 0 når den absolutt ikke er på 0 osv. Har lest av feilkoder og den mener at veivakselsensoren ikke har det så bra.

Noen som vet hvor denne sitter i motorrommet på denne bilen? Hørt at den sitter under regreima, men det er en helvettes operasjon for å finne ut av. Så er det noen som vet?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 1,4 L bensin motor med 60 HK. Motorkode er AKK.

Har kjøpt kodeleser på Biltema, så leser av koden en gang i blant. Har også prøvd å slette den, og det fungerer forsovet helt greit. Da lyser ingen ting, og ikke noe problem. Men så hoster den 1 gang, som skjer tilfeldig, og da er koden tilbake. Og da leses den likt selv om motoren går eller ikke.

Og når det er en slik "normal feil" på den sensoren, er det oftest best å bytte ut hele sensoren? Har fått bestilt delen som jeg plukker opp på mandag. Men problemet er da å finne ut hvor i motorrommet den er plassert på akkurat min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også slenge med at feilen har vært en god stund. Men den kom ikke i dag før jeg kjørte Oslo - Halden. Og da dukket den opp mot slutten av turen. Kan det ha noe å si for sensoren at motoren da hadde rukket å bli veldig varm?

Det var også overskyet og ikke fullt så varmt her i Oslo ved avgang. 10-15 min før det skjedde noe ble det sol og merkbart varmere i luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, og alle i fremtiden som kanskje får samme problem som jeg har hatt med bilen!

Som dere har lest over så begynte bilen min å hoste, og koden 16705/16706 dukket opp på feilleseren. Dette forteller deg at "veivakselsensoren" ikke har det så bra. Du må da bytte ut denne. Delen kostet litt over tusenlappen hos mekanikeren (250,- på finn.no) og skal settes inn helt nederst på motorblokka, bak og UNDER startmotoren. (Dette gjelder spesifikt min bil ( Polo 2000 mod 1,4 L motor: AKK)

Det er ikke verre enn å ta ut startmotoren (3 bolter (13 mm mener jeg å huske) og en kabel) for så å dra denne ut så man kommer til den lille sensoren som anvist på bildene jeg håper følger med. Sensoren løsner du med en liten umbrako, for så å rive den rett ut. Og dytte den nye rett inn.

Håper dette kommer til nytte for flere!

post-78714-13804855209374_thumb.jpg

post-78714-13804855208928_thumb.jpg

post-78714-1380485520902_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...