Gå til innhold

Problemer med fusking, turtall og generell merkelig oppførsel

Ranger emnet


andersevenrud

Anbefalte innlegg

Har en 96´ A4 som bensinpumpen ble byttet på ca. et år tilbake. En stund senere begynte den å oppføre seg veldig merkelig -- fusking i lav hastighet, plutselig sporadisk turtall (som en jojo), tilfeldige stopper osv.

 

En gang glemte jeg å sette på plass bensinlokket og da gikk den helt normalt igjen. Hvis jeg dytter lokket/proppen helt inn så kveles bilen helt, men den går fint hvis jeg plasserer den med litt klaring. Kan også høre rimelig høy "suge" lyd fra tanken når lokket ikke er i.

 

Noen som har vært borti liknende eller vet hva som foregår? Regner det har noe med vakum/trykk å gjøre. Har ingen feilkoder bortsett fra A/C som har vært gåen lenge.

post-78952-13804855205273_thumb.jpg

Endret av andersevenrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken skal stå med litt undertrykk, er en ventil mellom innsug og kullfilter, så rør videre til tank. Altså gjør dette undertrykket at pumpa sliter med å levere nok bensin(trykk). Den pumpa som ble montert, gir den ut riktig trykk? Kjøpt originaldel eller Biltema-greier?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken skal stå med litt undertrykk, er en ventil mellom innsug og kullfilter, så rør videre til tank. Altså gjør dette undertrykket at pumpa sliter med å levere nok bensin(trykk). Den pumpa som ble montert, gir den ut riktig trykk? Kjøpt originaldel eller Biltema-greier?

 

Jeg tror denne ble kjøpt via Norsk Bildelsenter, er ikke helt sikker -- så den er nok ikke orginal (dette er pumpe nummer 3, jeg kjøpte en brukt orginal før denne -- meget dumt fant jeg fort ut).

 

Jeg har innimellom sjekket for feilkoder og denne kullfilter-ventilen har dukket opp noen ganger. Men er dette pga trykkfeil, eller tar den snart kvelden også?! Det virker som den feilkoden kommer kun når den (nesten) kveles med metoden jeg nevnte ovenfor.

 

Må nesten sjekke om jeg får lest av trykket via OBD-II her, selv om jeg tviler det er mulig på denne modellen.

Har ikke utstyr til å få målt dette på noen annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt at kullfilterventilen på din alltid står åpen? Men uansett så vil det maksimalt kunne skape litt undertrykk i tanken, mens pumpa skal være god for sikkert 10 atm. Tror pumpa di feiler noe.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt at kullfilterventilen på din alltid står åpen? Men uansett så vil det maksimalt kunne skape 1 atm undertrykk i tanken, mens pumpa skal være god for sikkert 10 atm. Tror pumpa di feiler noe.

 

Du har nok rett her. Etter jeg lekte meg litt i VAG-COM (01 - Engine Electronics > 01 - Measure blocks > Group 008) så ser jeg at den ikke aktiveres og står alltid åpen (TankVent ON). Etter jeg kvelte bilen så fikk jeg feilkode på EVAP rimelig fort.

 

Men da er spmørsmålet om det faktisk er noe feil med EVAP, eller om det rett og slett er pga. for lite trykk via bensinpumpa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår