Gå til innhold

Golf mk4 startproblemer

Ranger emnet


eirik1

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et startproblem på min golf 4 1,9 tdi som jeg ikke finner ut av.

Som regel starter den helt fint uten problemer men oftere og oftere vil den ikke starte når jeg vrir om nøkkelen. Det som skejer da er at startmotoren går som den skal men det er ingen tegn til tennenig i motor. Da starter den ikke uansett hvor mye jeg prøver og eneste løsning er vente en stud før jeg prøver igjen og da går det som regel. Tingen er at jeg kan se omden vil starte eller ikke når jeg vrir om tenningen. dersom glødelyset lyser kommer den ntil å starte helt fint, men når den ikke starter lyser ikke dette.

Problemene inntreffer uavhengig om motoren er kald eller varm. Selv om den er varm vil den ikke starte på gir.

Til nå har jeg byttet glødeplugger og fått sjekket ledningene til dem.

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså opplever du at den ikke starter selv om motoren er varm? I såfall har det nok ikke noe med tempføler til gløding å gjøre, ei heller gløderelé. Høres mer ut som om motor ikke får diesel, gjerne grunnet elektisk feil. Har du tatt diagnose?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være ECU problemer? Det er den som styrer alt med motoren, som dieselpumpe, gløding m.v.

Siden glødelampa ikke kommer på, kan det tyde på at ECU ikke er helt "på nett".

Mulige feilkilder er ECUen, eller strømtilførsel til denne. Strøm er fra tenningslås, og evt. et ECU rele (om denne bilen har det).

 

Er det mere enn gløderele som burde virke med tenning på som ikke virker?

 

Om du har, eller får tak på, en feilkodeleser så kunne det være interessant å se om man får kontakt med ECU når den ikke vil starte, og hva den ellers kan vise av feilkoder.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt bilen på verksted men da startet den jo selvfølgelig så der fant de ikke ut mye.. men de mente at gløderelet er i orden (dette var ikke et merkeverksted)..

Jeg har ikke diagnoseutstyr selv så jeg har ikke fått diagnose på den når den ikke vil starte.

For å presisere: problemet kan komme uavhengig om motor er varm eller kald.

@ Bwana: som har sett så fungerer alt annet en gløding når tenning er på.

Men altså vil en diagnosetest være en god mulighet for å finne en løsning? Hvor kan jeg/bør jeg skaffe dette fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kjøpt billig skanner på biltema den er litt knotette om man ikke har datakunnskap,det selger pirat VCDS kabel på ebay til rundt 100kr men da må du innstalere noe drivere på dataen og ett program som hetter VCDS Lite vil påstå att dette krever datakunnskap og det kan være litt stress og innstalere disse.

Det selger også haugevis av håndholdte skannere som den på biltema og de har også mye bedre,prisen på de billigeste er ca 100kr og oppover etter hvilke funksjoner og kvalitet.

Det selges også orgina VCDS kabel fra Ross tech,disse er absolut det beste av de med kabel,men koster selvsagt mer meiner de har i norge til rundt 2500-3000kr disse kan programere nøkler og mye mye mer så det er ein kabel for de med litt interesse for sånt.

Til feilsøking og sletting er ein passe rimelig håndholdt det beste og enkleste.

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En billig kabel både leser og sletter alle feilkoder men har lite funksjon utenom dette,kan lese noen sensorer men langt fra alle er min erfaring.

Noen håndholdte kan alt mens andre bare leser/sletter feilkoder,her er det utrolig mye og velge i.

Du betaler kun for kabel som plugges i laptop,ofte følger det med gamle og ufulstendige driver og da må du finne de på nett pleier og følge med innstalasjonsmanual og driver cd.Min kom med tom driver cd he he

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått skaffet meg diagnosevertøy enda men har funnet ut at det er luft i drivstofftilførselen. Jeg kan se at det er en liten luftboble i den gjennomsiktige slangen rett etter drivstofffilteret. Jeg tror (håper) at dette kan være årsaken til startproblemene. Noen som har hatt lignende problemer og/eller en ide om hvordan jeg kan finne ut hvor det lekker luft inn? Kan ikke se noen lekasjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår