Gå til innhold

Mister motorkraft 1,9TDI

Ranger emnet


murer

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2002 Octavia 1,9TDI som mister motorkraften av og til spesielt ved påkjenning i 4/5/6 gir i oppoverbakke. Da jeg kjøpte bilen var den chip tunet, og selger mente at dette var årsaken til at bilen går i "limp" mode. Har vært å lagt inn orginal programvare på bilen uten forbedring.

 

-Det er ingen motorlampe som lyser, jeg ser heller ingen motorlampe når jeg setter på tenningen da alle lamper skal lyse? kanskje pæren har gått? I midten av instrument panelet ser det ut som det er et slags display, der har jeg aldri sett noen aktivitet, er det der motorlampen/indikator på feil skal komme opp?

 

-En jeg kjenner har vagcom, og leste av feilkoder på bilen i dag, noen her som har litt peiling på dette og som kan forklare hva disse kodene betyr?

 

Feilkoder:

VCDS Version: Release 11.11.6 (x64)

Data version: 20121223

 

Tuesday,13,August,2013,21:07:26:18022

 

Chassis Type: 1U - Skoda Octavia I

Scan: 01 02 03 08 15 16 17 19 22 29 35 36 37 39 46 56 76

 

VIN: TMBKS21U828540877 Mileage: 188330km/117022miles

-------------------------------------------------------------------------------

Address 01: Engine Labels: 038-906-019-AXR.lbl

Part No: 038 906 019 FJ

Component: 1,9l R4 EDC G000SG 1376

Coding: 00003

Shop #: WSC 31480

VCID: 64CD9596F41DD938A43

TMBKS21U828540877 SKZ7Z0A1012715

 

5 Faults Found:

17664 - Engine Coolant Temp Sensor (G62)

P1256 - 35-10 - Open or Short to Plus - Intermittent

18047 - Accelerator Position Sensor 1/2 (G79/G185)

P1639 - 35-00 - Implausible Signal

17564 - Manifold Pressure Sensor (G71)

P1156 - 35-00 - Open/Short to Ground

19561 - Valve for Intake Manifold Flap (N239)

P3105 - 35-10 - Open or Short to Ground – Intermittent

17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer

P1570 - 35-00 -

Readiness: 0 0 X X X

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 03: ABS Brakes Labels: 1C0-907-37x-ESP-A.lbl

Part No: 1C0 907 379 F

Component: ESP ALLRAD MK60 0104

Coding: 0022662

Shop #: WSC 31480 000 00000

VCID: 2D5B30B2B7575870BBD

 

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 08: Auto HVAC Labels: 1Ux-907-044.lbl

Part No: 1U1 907 044 A

Component: CLIMATRONIC C 2.0.0

Coding: 01000

Shop #: WSC 31480

VCID: 306529C6F065359890B

 

2 Faults Found:

00792 - A/C Pressure Switch (F129)

35-00 - -

01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71)

37-00 - Faulty

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 15: Airbags Labels: 6Q0-909-605-VW5.lbl

Part No: 1C0 909 605

Component: 0L AIRBAG VW51 0B 02

Coding: 12364

Shop #: WSC 31480

VCID: E1C31C826B0F4C10CF5

 

1 Fault Found:

00532 - Supply Voltage B+

07-10 - Signal too Low - Intermittent

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 17: Instruments Labels: 1U0-920-xxx-17.lbl

Part No: 1U0 920 811 F

Component: KOMBI+WEGFAHRSP VDO V03

Coding: 23114

Shop #: WSC 02334

VCID: 31632CC2FB6F3C909F5

TMBKS21U828540877 SKZ7Z0A1012715

 

3 Faults Found:

01039 - Coolant Temperature Sensor (G2)

30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent

00779 - Outside Air Temp Sensor (G17)

30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent

00779 - Outside Air Temp Sensor (G17)

29-10 - Short to Ground - Intermittent

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 19: CAN Gateway Labels: 6N0-909-901-19.lbl

Part No: 6N0 909 901

Component: Gateway K<->CAN 0001

Coding: 00006

Shop #: WSC 31480

VCID: F0E569C6B0E5F59850B

 

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 22: AWD Labels: 02D-900-554.lbl

Part No: 02D 900 554 C

Component: HALDEX LSC ECC 0009

VCID: 2045D986A085851800B

 

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 46: Central Conv. Labels: 1C0-959-799.lbl

Part No: 1C0 959 799 B

Component: 4P Komfortgerát HLO 0003

Coding: 00259

Shop #: WSC 31480

VCID: 36691FDE12011BA8CA7

 

Subsystem 1 - Part No: 1U4959801D

Component: 4P Tõrsteuer.FS KLO 0003

 

Subsystem 2 - Part No: 1U4959802D

Component: 4P Tõrsteuer.BF KLO 0002

 

Subsystem 3 - Part No: 1U0959811D

Component: 4P Tõrsteuer.HL KLO 0002

 

Subsystem 4 - Part No: 1U0959812D

Component: 4P Tõrsteuer.HR KLO 0002

 

1 Fault Found:

00933 - Electric Window Motor; Passenger Side (V148)

62-10 - No or Incorrect Adjustment - Intermittent

 

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle koder ble slettet da de ble lest av, skal ta en ny diagnose.

Har byttet dieselfilter,4-5 vakumslanger som så ustabile ut og luftmengemåler. Har lest flere steder at den LMM kan være ustabil/defekt selv om det ikke blir noen feilkode direkte på den.

 

Bilen er fortsatt lik, mister motorkraften og går over i nødmodus... Hva ellers kan det være??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til han kompisen som har vagcom så kobbler dokker den til, så går du inn på

1.Select Control Module

2.Engine

3.Measuring Blocks.

Husker ikke helt sikkert men trur det er gruppe 002 da skal du få opp "intake air mass" i den ene av blokkene. Er LMM def vill du se det no så lett der..

Det kan være lurt å gjøre det på en bil du vet den er i orden på først så du vet hvordan det skal være..

Har han en fullverson av kabelen så er det greit å bare jøre det ut som en Graph

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har feil på både tempføler og map-føler ser jeg. Da vil du få feil på turbotrykket da map-følern er med på og regulere dette. I vag-comen kan du sjekke atmosfæretrykket når bilen står med tenninga på, dette skal da ligge på 1 bar. Feil på tempføler vil også føre til feil bladingsforhold om hjernen får beskjed om at bilen er konstant varm eller konstant kald. Er det tungstartet, ryker svart etc?

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har feil på både tempføler og map-føler ser jeg. Da vil du få feil på turbotrykket da map-følern er med på og regulere dette. I vag-comen kan du sjekke atmosfæretrykket når bilen står med tenninga på, dette skal da ligge på 1 bar. Feil på tempføler vil også føre til feil bladingsforhold om hjernen får beskjed om at bilen er konstant varm eller konstant kald. Er det tungstartet, ryker svart etc?

 

Det ryker svart av og til ved gasspådrag, var vertfall slik når den var chip tunet. For å utelukke ting her så bytter jeg MAP sensor og temp føler i dag og tar en ny test! Takker for all hjelp å innspill så langt, fortsettelse følger! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er tempføler og mapføler byttet, og bilen er like fordømt. Hva F... Skal jeg gjøre? Er bare magnet ventilene til turbo og eksos som ikke er byttet. Mangler også å sjekke slanger til turbo ordentlig også.

Når jeg bytta map sensor var det mye olje i intercoolern, er dette normalt? Har ikke hatt bilen mer enn ei uke, så jeg aner ikke om den bruker mye olje, tenker at om det ikke er normalt med olje i intercoolern så tyder det på at tursboen spytter olje som da kanskje ikke er bra. Eller er jeg på bærtur nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke akkurat renne olje ut av turboslangen nei. Normalt med litt oljefilm, men ikke store mengder. Da er det nok turboen som begynner og bli dårlig. Du får sjekke om feilkodene blir borte på de tingene du har skiftet.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, jeg hadde en 1,9tdi for ikke så lenge siden med samme problemet. Ingen varsel eller noe, bare mistet motorkraft plutselig ved hardt pådrag. Jeg har byttet LMM, og fått reparert wastegate. Feilsøkt ganske mye på problemet og etter noe research har jeg konkludert at det kanskje er noe så enkelt som at innsuget er full av dritt eller noe. Ville sett på rensing av innsug, bytte dieselfilter og luftfilter og eventuelt montere et EGR removal kit.

 

Grunnen til at jeg konkluderer med dette er at bilen kuttet ved pådrag i 2. gir da jeg kjøpte den, men etter noen år med hard kjøring og disse div reparasjonene jeg har gjort har det bare blitt bedre, men den kuttet enda i 4 og 5 gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår