Holmgr1 Skrevet August 15, 2013 Rapporter Share Skrevet August 15, 2013 (hvis innlegget ikke passer inn her så flytt det gjerne) Hei. Nå må jeg begynne å tenke på utdanning, så jeg har tenkt masse på bil mekaniker. Men vet ikke noe særlig om dette yrket.. Er det noen mekanikere som kan si meg litt om yrket ? Å lønna da, bor i finnmark.. Det er kanskje litt forskjell oppi nord enn sør landet :D Angrer du på at du ble mekaniker ? Er det et tungt yrke ? Hva gjør en mekaniker ? Vet at man skrur og sånt, men noe mer ? Takker for svar ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet August 15, 2013 Rapporter Share Skrevet August 15, 2013 Nå må en nesten gå for magefølelsen, men yrket bilmekaniker er flott hvis du havner hos en merkeforhandler :) Jeg utdannet med bilmekaniker, og jobbet litt som det helt til jeg fikk tilbud om jobb som industrimekaniker, jeg angrer ikke på dette da det er mye mer spennende yrke etter min oppfatning. Hovedgrunnen til at jeg byttet var rett og slett fordi jeg har bil som største interesse, skrur mye i garasjen hjemme, på egne og andres biler. Det ville i lengden blitt slitsomt å skru på biler på jobb og så dra hjem å gjøre akkurat det samme. En fagutdannet bilmekaniker ligger fra 175-210kr (ca.) i timen, alt avhenger av hvor i landet og merkeverksted eller ikke. Her er det litt info om bilmekaniker. Yrker og kompetanser etter videregående opplæring | vilbli.no Bilmekaniker (lette kjøretøy) | utdanning.no Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet August 15, 2013 Rapporter Share Skrevet August 15, 2013 Bilmekaniker er vel et "dødende" yrke vel? Bedre å bli bil elektrikker :P Drivstoff biler er jo på vei ut, snart blir det jo bare elbiler I England skal de total forby bensin og dieselbiler fra 2040 leste jeg, og Norge skal vel ikke være noe dårligere vel Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet August 15, 2013 Rapporter Share Skrevet August 15, 2013 Drivstoffbiler forsvinner ikke i vår levetid. Selv om det er el.biler må jo noen skru på de? At England skal forby drivstoffbil fra 2040, trur jeg ikke før jeg leser det, og selv om jeg leser det, trur jeg ikke det vil skje. Inntil de klarer å få batteri kraftig nok, lite og lett, vil el.bil være ett supplement til bilparken vi har i dag. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet August 15, 2013 Rapporter Share Skrevet August 15, 2013 Jobbet først 6 år som mekaniker på tunge kjøretøy på volvo og etter det 3-4år som bilmekaniker da var æ lei.. Når man jobber på lastebiler da er det en del tungt arbeid med tunge deler og slkt. Med personbiler har du ikke det men det kan det bil tungt for ryggen,skuldre og håndledd, vet at det er flere som har blitt plaget med det etter som åran har gått.. Vill ikke si at det er ett yrke som man burde styre unna men etter en del år var det nok for min del.. Men vi er jo alle forsjellge å kjenner flere som har jobbet 20-30år som bilmekaniker å synes det er helt topp.. Argrer ikke noe på at jeg valgte det som utdanelse og yrke da man lærer mye som man kan få brukfor resten av livet.. Det som vel er mest vanelig for en mekaniker i dag er vel feilsøking og deleskifting. Er lite reperasjoner av ting er for det meste bare delebytting. Du må også huske at utdaner du deg til mekaniker å det viser sæ at det ikke e noe for dæ så e det ingenting som hindrer dæ i å jobbe med noe annet enn det.. Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet August 15, 2013 Rapporter Share Skrevet August 15, 2013 Jeg har jobba som mekaniker i drøyt 6år, og er rimelig lei nå. Skruing og feilsøk på nye biler er ikke bare-bare.. Mitt råd, styr unna. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet August 15, 2013 Rapporter Share Skrevet August 15, 2013 Bilmekaniker er vel et "dødende" yrke vel? Bedre å bli bil elektrikker :P Drivstoff biler er jo på vei ut, snart blir det jo bare elbiler I England skal de total forby bensin og dieselbiler fra 2040 leste jeg, og Norge skal vel ikke være noe dårligere vel Også el biler har styring, bremser, hjuloppheng osv....Når det gjelder England så er det et politisk parti som har FORESLÅTT å forby drivstoffbiler, ingenting er altså bestemt Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet August 15, 2013 Rapporter Share Skrevet August 15, 2013 Finn på noe annet. Mye mas, store krav og elendig betaling. Jobbet siden 1996, og selv om jeg ikke skrur hele dagen lenger blir det lite skruing på fritiden i hvertfall.. Drittlei Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yamahamm Skrevet August 16, 2013 Rapporter Share Skrevet August 16, 2013 man blir drittlei alle yrker så vil du bli mekaniker så blir du det. har du tenkt å bli rik så tenk heller på andre yrker( di med MANGE års skolegang) eller kom deg på plattform. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jimmen Skrevet August 20, 2013 Rapporter Share Skrevet August 20, 2013 Uansett bør du ikke tenke så alt for mye på lønna mener jeg. Trivsel er 10x bedre enn lønn! Jeg jobber heller for 150 i timen med kjempeflott arbeidsmiljø, og noe jeg liker selv en 500 i timen og mistrives. Pengene blir jo bare brukt på tull uansett. :P Siter 97- Volvo V70R AWD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg