Gå til innhold

Hjullager ryker for tredje gang på kort tid

Ranger emnet

passeliglat

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en eldre Passat 35i, 91 modell. I juli begynte det å komme noen ulyder fra hjulet foran og konkluderte med dårlig hjullager. Var da på ferie i Sverige, så bilen ble plassert hos et verksted der. Hjullager ble byttet og feriebudsjettet krympet med 2000,-. Etter noen få mil kjøring kommer ulydene igjen; jepp, dårlig hjullager ble igjen konklusjonen.

Bestilte da opp nytt lager, drivledd og nav. Alt sammen ble byttet, men nå kommer lydene IGJEN etter noen få mil (40-50). Hører hjullageret piper/hyler litt, akkurat som tidligere.

Aner ikke lengere hva problemet kan være da jeg trodde navet var slitt da lageret røyk etter første skifte, men nå har jeg mine tvil.

Lageret er av typen presset, og sitter på høyre forhjul.

Kan feil hjulspissing spise lager? Vet at spissinga er litt skeiv etter bytte av et styrestag. Eller er det rett og slett utført dårlig jobb 2 ganger på rad? Andre idėer om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at drivknuten blir skrudd til igjen for hardt eller og muligens for slakt. Det skal dras til med momentnøkkel her. Om noen står med muttertrekkeren på fullt så blir det for stort press på lageret.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at drivknuten blir skrudd til igjen for hardt eller og muligens for slakt. Det skal dras til med momentnøkkel her. Om noen står med muttertrekkeren på fullt så blir det for stort press på lageret.

Nuvel, drivknuten/akselen har vært inn og ut 7 ganger (og dratt til med muttertrekker) ifbm et lite prosjekt. Så rullet bilen 10-15k til før lageret gikk første gang. Nå har bilen rullet 40-50 mil på de to neste lagrene som er montert før de lager irriternde lyder igjen. Men jeg skjønner. Om skaden allerede er skjedd (dratt til uten moment) er det bare en ting å gjøre; bytte lager igjen, stramme med riktig moment og håpe på det beste?

Kan legge til at lager verkstedet monterte var fra Biltema. Det neste lageret, navet og drivleddet bestilte jeg fra Norsk Bildelsenter. Usikker på merke, men kvaliteten på deler hos de skulle vel ikke være noe å plukke på?

Endret av Thomas Wickstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart at et presset hjullager ikke skal holde lenger så noe rart må det være. Prøv og gjør det, hvis ikke så kan det ikke være så mange andre muligheter enn og skifte ut navet. Ikke hjulnavet men selve navet som lageret er presset inn i.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen startet det med de samme lydene som jeg har nå. Dette ble kjørt med veldig lenge så det gikk deretter over til veldig romling. De samme hyle/hvine lydene begynte på det nye lageret å ble verre og verre, konklusjonen var dårlig hjullager (mekanikerkompis som sjekket dette). Nå er altså lageret byttet igjen og etter 40-50 mil er de samme lydene på tur igjen... navet blir veldig varmt på denne siden. Andre nav er ikke så varme.

Hva heter normalt sett den delen lageret er presset inn i da, så får jeg prøve å skifte både den og lager igjen..?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider