Gå til innhold

Guide - bytte servo-tannstang Audi 100/A6

Ranger emnet


Remulade

Anbefalte innlegg

Etter flere år med utsetting måtte jeg til slutt bytte tannstangen. Den lakk og det var null servo på tomgang.
Dette er en ganske knotete jobb og man må beregne ca 2 dager for å være på den sikre siden. Har man hender som er større en hanskestørrelse 11 kan det blir problematisk for det er trangt nedi der. Som må stikke hånden i en pringles-boks for så å vri den rundt og feste en mutter..

Her ser man hvor ID-platen til tannstangen er slik at man kan kjøpe en identisk på ebay.com/co.uk/de. osv

1_zps06e43afc.jpg


2_zpsa77863de.jpg

3_zpsddb3749d.jpg

Mitt delenr er 4A1 422 065 AL. Det finnes MANGE forskjellige nr der ute. Om de fysiske forandringene er store aner jeg ikke.

z0aa.jpg

Dette er den "nye" tannstangen kjøpt på ebay.de. Søk på Audi A6 Lenkrad eller lenkung

4_zpsbcf8a1e9.jpg

Vi må tømme motoren for kjølevann da slangene til varmeregisteret må fjerens for å komme til servo slangene. Løsne slangeklemmen her og la det renne. Plasser en panne under.

5_zps2cf90663.jpg

6_zps93d2d093.jpg

Fjern luftfilterboksen og røret til spjeldhuset. Topplaten til motoren og.

8_zpsc8fd23b2.jpg

Så fjernes resonansboksen. To 10 mm bolter på toppen. Knip på rørstussene til veivhusventtillasjonene på hver side og popp de av.

9_zps6876b268.jpg

Nå ser man tannstangen nedi der.

10_zps8d306fda.jpg

Det vacumstyrte spjeldet til varmeregisteret må fjernes. Dette ligger i vannkassen rett under frontruten. Riv av plastdekselet nedenfor vindusviskerene. Under der.

11_zpsb159e708.jpg

Disse kontaktene må fjernes og. Dyttes til siden. Skrues løs med 8mm skrue mener jeg.

12_zpse6c21377.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er begge slangene som går til vancumspjeldet og registeret. Disse draes ut og dyttes til siden.

 

13_zps0d8a279b.jpg

14_zps9d79c124.jpg

Her er slangene vekke og vi ser endelig banjokoblingene på tannstangen. Dette er 19mm bolter. Her hadde det vært greit med små hender.
Plasser en panne under bilen og skru løs. Servoolje kommer til å renne. Jeg blåste ned i servotanken for å tømme hele systemet for olje. Er greit med 100% fresh start.

15_zps968832d2.jpg

Løsne endeleddene på hver side.

16_zps924d0895.jpg

17_zpscc2f8673.jpg

Tannstangen er festet med en 16mm bolt på passasjersiden. Her må man bruke en skralle med ledd på enden.

Jeg glemte å ta bilde av førersiden. Der er tannstangen festet med to 13mm bolter. Det er enkel tilkomst fra hjulhuset.

18_zpsf851c602.jpg

Kryp ned på gulvet og skru ut 13mm bolten som kobler tannstangen til rattet.

19_zpsa5cd0c95.jpg

Nå er tannstangen løsnet og den kan lirkes ut gjennom hullet på passasjersiden.

20_zps70090327.jpg

22_zps5a3c5e28.jpg

 

23_zpsc2d7286f.jpg

En liten dose med Omega 917 for å smøre 1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår