Gå til innhold

Turbokonvertere gammel dieselmotor - w124


brani

Anbefalte innlegg

Sansynligvis så kan du ikke slenge på en turbo den en original 200 motor. Bilprodusentene lager aldri motoren sterkere enn nødvendig. Like greit og skifte motor da. Er jo ganske god plass nedi der så det burde gå ganske greit om du har litt utstyr.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboutgaven er mye soidere bygd, kraftigere stempel, råder, underspylte stempel og natriumfyllte ventiler(300TDT), men det er mange som har montert turbo på 250D og 300D uten store problemer, motorene er solide uansett.

200, er 4 syl versjonen av 300D.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboutgaven er mye soidere bygd, kraftigere stempel, råder, underspylte stempel og natriumfyllte ventiler(300TDT), men det er mange som har montert turbo på 250D og 300D uten store problemer, motorene er solide uansett.

200, er 4 syl versjonen av 300D.

 

Hvordan er det med power i 250 turbodiesel kontra 200D eller 300D/TD?? Hva "lønner" det seg å bytte til?

Mercedes-Benz W124 200D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200D OM601 har vel 72-75 hk

250D OM602 har 90-94 hk

250DT OM602A har 126 hk

250D 20V OM605 har 113 hk

250DT 20V OM605 har 150 hk

300D OM603 har 109-113 hk

300DT OM603 har 147 hk

300D 24V OM606 har 136 hk

300DT 24V OM606 har 177 hk

 

Letteste og mest effektive formen for effektøkning vil jeg tro er å bytte motor fra OM601 200D til OM605 250D 20V på 113 hk.

 

Noen racerbil blir det ikke, men atskillig bedre enn de orginale 70 eslene blir det.

 

Som nevnt tidligere er turbomotorene noe mere solid bygd, men det har vist seg at disse motorene tåler moderat overlading uten åpning av motor.

 

Det greieste er å lage en overgang fra orginal eksosmanifold til en turbo, hente oljetrykk til turbo fra oljefilterhus.

Sveise plenum på orginalt innsug eller korte inn ett innsug fra en turbomotor.

Justere pumpe, og muligens montere enn røykbegrenser på pumpa.

Ville montert oljefilterhus og oljekjøler fra en turbomotor.

 

STT lagde vel turbosatser til disse, mulig turbopower kan levere ett kit også.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frister egentlig å få tak i en 250TD og sette inn den :D.

 

Hvordan er det å få byttet motor? Har en 40m2 garasje, men ikke mulighet for noen taljer i taket. Hvilke løfteutstyr er nødvendig ved motorbytte?

 

Og hvordan får man en motor hjem? Har den med på pall hjem og bærer den ut av kassebilen med rå muskelkraft eller? (Sikkert noen dumme spørsmål).

 

Eventuell godkjenning får bli et annet problem...

Mercedes-Benz W124 200D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor

Har dessverre ikke tilgang på traktor, er vel greit å få tak i elefantjekk...

 

Men du sier det ville vært enklest å bytte til OM605, er ikke det en ganske ny motor med en del elektronikk? Passer den i det hele tatt i w124? Vet den var i de siste modellene...

 

Forresten; er det forskjell i w124 karosseriene? Vil hvilken som helst motor passe, så lenge den har vært i w124? Vet at E500 er et unntakk ;).

Mercedes-Benz W124 200D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM605 fra 124 har akkurat samme elektronikk som din har nå, bare en mere av noen ting. EGR kan man "drite i", evt. ELR(Elektronisk tomgangsjustering) kan man justere til ønsket tomgang, men dette er kun på noen få.

Jeg har vært med på å montere 602 i bil med 601 orginalt, Pass på å få med wirer og slanger fra korrekt bil.

605 er litt mere forksjell men fremdeles relativt rett fram.

Finn en delebil.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM605 fra 124 har akkurat samme elektronikk som din har nå, bare en mere av noen ting. EGR kan man "drite i", evt. ELR(Elektronisk tomgangsjustering) kan man justere til ønsket tomgang, men dette er kun på noen få.

Jeg har vært med på å montere 602 i bil med 601 orginalt, Pass på å få med wirer og slanger fra korrekt bil.

605 er litt mere forksjell men fremdeles relativt rett fram.

Finn en delebil.

 

Hadde vært moro å få inn litt større motor :).

Tenker også tanken på å få inn en 250 turbodieselmotor, det er jo mer gamp i den. Eller hva med 250 turbo 20v? Men det er jo et spørsmål om penger og da.

 

Noen idé om hvor man skal lete etter delebil? Hva er normal pris på det a?

Endret av nicbra

Mercedes-Benz W124 200D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår