brani Skrevet August 17, 2013 Rapporter Share Skrevet August 17, 2013 Hei! Har en w124 200D. Den er som de fleste vet, veldig svak og treg. Hva skal til for å turbokonvertere denne motoren? Det er en OM601 motor. Hvor kan jeg ta deler fra, og hva vil passe? Det er vel noen som har prøvd på dette før håper jeg. Siter Mercedes-Benz W124 200D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet August 17, 2013 Rapporter Share Skrevet August 17, 2013 Vito har dennre motoren som 2.3 med turbo. Letteste formn for trim er en 250 motor med/uten turbo, passer rett i, ellers kan du jo høre med stt, den kan konverteres. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brani Skrevet August 18, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 18, 2013 Er vel mye styr å bytte motor? Tror du det funker å bruke turbo fra vito?? Hva er stt? Siter Mercedes-Benz W124 200D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet August 18, 2013 Rapporter Share Skrevet August 18, 2013 Svensk Turboteknik Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet August 18, 2013 Rapporter Share Skrevet August 18, 2013 Sansynligvis så kan du ikke slenge på en turbo den en original 200 motor. Bilprodusentene lager aldri motoren sterkere enn nødvendig. Like greit og skifte motor da. Er jo ganske god plass nedi der så det burde gå ganske greit om du har litt utstyr. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet August 18, 2013 Rapporter Share Skrevet August 18, 2013 Turboutgaven er mye soidere bygd, kraftigere stempel, råder, underspylte stempel og natriumfyllte ventiler(300TDT), men det er mange som har montert turbo på 250D og 300D uten store problemer, motorene er solide uansett. 200, er 4 syl versjonen av 300D. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brani Skrevet August 18, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 18, 2013 Turboutgaven er mye soidere bygd, kraftigere stempel, råder, underspylte stempel og natriumfyllte ventiler(300TDT), men det er mange som har montert turbo på 250D og 300D uten store problemer, motorene er solide uansett.200, er 4 syl versjonen av 300D. Hvordan er det med power i 250 turbodiesel kontra 200D eller 300D/TD?? Hva "lønner" det seg å bytte til? Siter Mercedes-Benz W124 200D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet August 18, 2013 Rapporter Share Skrevet August 18, 2013 200D OM601 har vel 72-75 hk 250D OM602 har 90-94 hk 250DT OM602A har 126 hk 250D 20V OM605 har 113 hk 250DT 20V OM605 har 150 hk 300D OM603 har 109-113 hk 300DT OM603 har 147 hk 300D 24V OM606 har 136 hk 300DT 24V OM606 har 177 hk Letteste og mest effektive formen for effektøkning vil jeg tro er å bytte motor fra OM601 200D til OM605 250D 20V på 113 hk. Noen racerbil blir det ikke, men atskillig bedre enn de orginale 70 eslene blir det. Som nevnt tidligere er turbomotorene noe mere solid bygd, men det har vist seg at disse motorene tåler moderat overlading uten åpning av motor. Det greieste er å lage en overgang fra orginal eksosmanifold til en turbo, hente oljetrykk til turbo fra oljefilterhus. Sveise plenum på orginalt innsug eller korte inn ett innsug fra en turbomotor. Justere pumpe, og muligens montere enn røykbegrenser på pumpa. Ville montert oljefilterhus og oljekjøler fra en turbomotor. STT lagde vel turbosatser til disse, mulig turbopower kan levere ett kit også. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brani Skrevet August 18, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 18, 2013 Frister egentlig å få tak i en 250TD og sette inn den :D. Hvordan er det å få byttet motor? Har en 40m2 garasje, men ikke mulighet for noen taljer i taket. Hvilke løfteutstyr er nødvendig ved motorbytte? Og hvordan får man en motor hjem? Har den med på pall hjem og bærer den ut av kassebilen med rå muskelkraft eller? (Sikkert noen dumme spørsmål). Eventuell godkjenning får bli et annet problem... Siter Mercedes-Benz W124 200D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet August 19, 2013 Rapporter Share Skrevet August 19, 2013 Traktor Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brani Skrevet August 20, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 20, 2013 Traktor Har dessverre ikke tilgang på traktor, er vel greit å få tak i elefantjekk... Men du sier det ville vært enklest å bytte til OM605, er ikke det en ganske ny motor med en del elektronikk? Passer den i det hele tatt i w124? Vet den var i de siste modellene... Forresten; er det forskjell i w124 karosseriene? Vil hvilken som helst motor passe, så lenge den har vært i w124? Vet at E500 er et unntakk ;). Siter Mercedes-Benz W124 200D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet August 20, 2013 Rapporter Share Skrevet August 20, 2013 OM605 fra 124 har akkurat samme elektronikk som din har nå, bare en mere av noen ting. EGR kan man "drite i", evt. ELR(Elektronisk tomgangsjustering) kan man justere til ønsket tomgang, men dette er kun på noen få. Jeg har vært med på å montere 602 i bil med 601 orginalt, Pass på å få med wirer og slanger fra korrekt bil. 605 er litt mere forksjell men fremdeles relativt rett fram. Finn en delebil. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brani Skrevet August 20, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 20, 2013 (endret) OM605 fra 124 har akkurat samme elektronikk som din har nå, bare en mere av noen ting. EGR kan man "drite i", evt. ELR(Elektronisk tomgangsjustering) kan man justere til ønsket tomgang, men dette er kun på noen få.Jeg har vært med på å montere 602 i bil med 601 orginalt, Pass på å få med wirer og slanger fra korrekt bil. 605 er litt mere forksjell men fremdeles relativt rett fram. Finn en delebil. Hadde vært moro å få inn litt større motor :). Tenker også tanken på å få inn en 250 turbodieselmotor, det er jo mer gamp i den. Eller hva med 250 turbo 20v? Men det er jo et spørsmål om penger og da. Noen idé om hvor man skal lete etter delebil? Hva er normal pris på det a? Endret August 20, 2013 av nicbra Siter Mercedes-Benz W124 200D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
conceptxd Skrevet September 1, 2013 Rapporter Share Skrevet September 1, 2013 Den tåler turbo selv om den ikke har det originalt :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 1, 2013 Rapporter Share Skrevet September 1, 2013 250-20V Turbo har elektronisk pumpe og krever litt mere arbeide. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.