Gå til innhold

Nåleløftsensor Diesel, hva er formålet?

Ranger emnet


Einar

Anbefalte innlegg

Sånn av nysjerrighet, denne nåleløftsensorensom sitter på ei dyse på IDI-motorer, hva er formålet, gir den beskjed til ECU om tenningstidspunkt,innsprøytningsmengde, eller rett og slett hvor mye dysa åpner?

 

Har en Scorpio med VM 2.5 TDI(425OHV) som har en slik dyse, måtte til med startkabler for starte den, trodde egentlig ikke den hadde elektronisk pumpe, når jeg koblet fra startkablene, så begynte den å gå veldig hardt(hard dieselknatring). Ga gass så ladelampa slukket, og den sluttet å knatre med en gang.

 

Er det pga. at den ikke fikk signal fra dysa/ECU om korrekt tenning, eller er det noe helt annet.

 

Bilen var så å si helt tom for strøm.

 

Quattro73?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen her kunne svare, så måtte jeg nesten finne ut av det sjøl.

 

Min bil har en såkalt VE-EDC-pumpe.

Semi-elektronisk, med mekanisk gass, men elektronisk tenningsjustering.

 

Den har ett gasspotenisometer på toppen, en nåleløftføler på dyse 1, en stoppventil og en tenningsjusteringsolenoid på undersiden.

 

Gasspotensiometret blir i hovedsak brukt til EGR

Nåleløftsensoren, Veivsensor og tenningsjusteringssolenoiden blir brukt for å kontrollere og opprettholde korrekt tenningstidspunkt til en hver tid, jeg mistenker at den justerer i hht gassposisjon også.

 

De fullelektroniske pumpene har ikke mekanisk gasspådrag, men gasspådrag fullstendig justert av ECU.

Det er disse som normalt blir kalt VE-EDC.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår