Gå til innhold

Dårlig radiomottak: Hvor sitter antenneforsterkeren i en 2001 modell Rav4???

Ranger emnet

Gainern

Anbefalte innlegg

Radioen i min 2001 Rav4 begynte plutselig å bli betydelig mye dårligere for en tid tilbake og er nå nesten ubrukelig. Bilen har original radio og jeg har ikke skrudd på eller åpnet noe som har med radioen å gjøre. Både foten og antennepisken på takantennen er hel og uten skader.

Jeg har fått litt tips her og der om hva dette kan være og det som går igjen er at antenneforsterkeren er defekt.

Jeg har selv funnet ut at det er IKKE ledningsbrudd i verken antennekabelen eller den tynne røde strømkabelen (pluss-strøm) som går sammen med antennekabelen fra bilradioen til takantennen. Når radioen er på, er det 12v pluss-strøm i nevnte kabel.

Hovedspørsmålet mitt blir derfor: Hvor sitter antenneforsterkeren på denne bilen? Er den innebygget i selve radioen, er det en boks/ dings bak radioen eller sitter antenneforsterkeren i foten på selve takantennen?

Jeg mistenker det siste, siden det går 12v strøm i en egen kabel inn i antennefoten (ved siden av selve antennekabelen).

I så fall er problemet løst ved å bytte ut den originale takantennen med en annen takantenne med innebygget signalforsterker. Er det da samme hvilken type antenne jeg kjøper, så lenge det er en FM takantenne med innebygget forsterker?

Hvis antenneforsterkeren IKKE sitter i antennefoten på denne bilen (har snakket med personer som mener det), hva er da 12v strømmen til, som går inn i antennefoten, sammen med antennekabelen?

Takk for svar!

Kjøpte meg en Rav4 og fant ut at jeg ikke hadde gledet meg så mye til vinteren og større mengder snø på over 30 år...

La det lave ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider