Gå til innhold

Sveiseapparat - MIG - Hvilket kan du anbefale?

Ranger emnet

Einar

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lysten til å koste på meg ett sveiseapparat.

Tanken er ett apparat som kan sveise tynnplate, og kanskje greie litt tjukkere saker, men ikke noe grove dimensjoner.

0,4-4 mm bør det kunne greie akseptable sveiser.

Sveising av bil er hovedtanken.

Gass, ikke flussfyllt tråd

Må gå på 230V IT nett, helst 16A 1-fas, men må legge opp en kontakt til formålet uansett, så trefas kan være aktuelt om det gir veldig mye bedre resultat, eller mere for pengene.

Justeringene må være funksjonable, og gjerne lettvinne å få til.

Prisen er jo som alltid ønsket billigst mulig, men gidder ikke noe drit.

Ett eks. er jo 170 ESAB(fra Jula), MIG-sveiseapparat OrigoMag C170 230 V - Jula ? Alt for hjemmefiksere til proffe

Er det noe som er verdt pengene?

Hvor mye må man regne med å bruke på eierflaske med gass?

Dette er ikke første tråden om sveiseapparater, og blir neppe den siste.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller lite rolle om apparatet heter Kemppi, Esab, Norweld, Migatronic, eller Telwin for den slags skyld.

Jeg har et av de større apparatene til sistnevnte, og sveiser mye med både Kemppi og ESAB på jobb.. og det er ikke så store foskjeller til ditt bruk...

proffapparatene har gjerne litt mer påkostede slangepakker, bedre mateverk og er mer strømsterke. Men så skal de og brukes hver dag,oghele dagen... Jeg har hatt et Telwinapparat som alltid var trøbbel når min far hadde det, og etter en gjennomgang av mateverk og strømpe i slangepakka, samt nye kontaktstykker og gassmunnstykker i ny og ne, så sveiser det ikke noe nevneverdig dåligere enn de store.. det brenner glatt igjennom 5mm, og ned til 0.7 er ikke noe problem.

Det du må se på er at du har 5-6 innstillinger på strømstyrke, og at du har et minst 180A apparat, større om du skal sveise noe alu.

mateverk må og sjekkes med jevne mellomrom ( mitt ca månedlig ved endel bruk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider