Gå til innhold

Klima A/C kompressor går ikke

Ranger emnet


Roy001

Anbefalte innlegg

Hei,

Har søkt uten å finne noe på dette.

Har en 2002 V40 med A/C klima anlegg.

Har anlegget er tett og har riktig mengde R134A.

Sikring er hel (selv om den 15A som satt der er røket flere ganger (står 30A der nå), relè funker også.

Har forsøkt å skifte høytrykksbryter som sitter på "tørka" (fikk bare tak i en brukt så jeg VET jo ikke om den er ok).

Hvis jeg fjerner tidligere nevnte relè som sitter i sikringsboksen ved venstre fjærbein, så måler jeg at denne får strøm til spolen, og hvis jeg legger en ledning og kortslutter som om relèet er aktivisert skjer det ingen ting. Det går heller ingen strøm i denne ledningen.

 

Det er ikke gradangivelse inni bilen, bare vanlig kaldt til varmt skala, samt knapp for A/C av eller på.

Knappen lyser rødt eller grønt.

Kompressoren starter ikke.

 

Men om jeg kobler 12V positiv rett på ledningen til kompressoren, så starter den og kjøler som om den skulle hatt betalt for det.

Vi måler trykk ned i 1 Bar på lavtrykkside og 12-15 Bar på høytrykk v/3000rpm.

 

Har ikke mye erfaring med Volvo og håper derfor at noen kan hjelpe meg med vanlig feil her.

Kan det være så banalt at det er kontrollen inni bilen som ikke funker?

 

Er dette noe som kan sjekkes med skikkelig diagnoseutstyr?

Jeg har OBD2 leser, men får ikke opp noe når det gjelder A/C klima...

 

Begynner å bli tom for idèer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tja,

Tusen takk for mange gode råd (ingen).

Det som hadde skjedd, var at det verkstedet som skiftet motor ikke hadde merket ledninger.

Så ledning til oljetrykksbryter (gul) gikk inn på A/C og ledning som skulle til A/C (lilla) gikk inn på oljetrykksbryter.

Dette forklarer sikringsbruddene, da oljetrykksbryteren jo kobler til gods når det ikke er trykk.

I tillegg hadde de skjøtet den lilla ledningen inne i en kabelstrømpe ved å avisolere og vri dem sammen. Det var alt.

 

Jeg hadde også feil på kamakselposisjonssensor.

Denne hadde de forsøkt å skjøte sammen med de originale ledningene til sensoren på den forrige motoren (som nok ikke var helt lik) Tre ledninger som skulle skjøtes mot tre ledninger.

Jeg målte sensoren (ohm) og sammelignet med en ny, og fant ingen forskjell.

Så da satte jeg opp en tabell slik at jeg kunne teste alle mulige kombinasjoner og sjekke med OBD2 diagnose. Den nest siste (den siste var jo den som var opprinnelig da jeg fikk bilen) resulterte i at det IKKE ble feilkode på bilen.

 

Jeg skal ikke nevne nasjonaliteten til de som driver dette verkstedet i Drammen.

 

Kronen på verket, var en gedigen oljelekkasje fra motoren.

Etter en solid motorvask med høytrykksteamer (begrenset meg til 60°) fant jeg ut at simmeringen på eksoskamaksel ved reimhjulet hadde "poppet" ut., Antakelig pga. en gedigen feiltenning en gang for lenge siden -vurdert ut fra de enorme mengdene med oljesøl det var rundt motoren.

Registerreima var bare to år, men hadde fått begynnede brudd på tvers flere steder. Bilen ble parkert og reim bestilt (140kr fra UK inkl. frakt).

Så nå funker A/C, Kamakselsensor, oljetrykksbryter og motoren holder tett, samt at det er ny registerreim. Snart ferdig med å etterse bremser nå. Bare en runde med rubbing og maskinpolering, så finner du en V40 fra 2002 på finn.no...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår