Gå til innhold

Golf mk4 Variant 2003 - mer lyd enn normalt i 5.gir

Ranger emnet

halvors

Anbefalte innlegg

Er uansett ikke dumt og bytte girolje,eg tok nettop og byttet på min og det er ein grei jobb.

Hos meg manglet det over ein halv liter,eg har 5 trinns kasse.

Det er ein tappe og ein fylle plugg og begge er like,meiner fyllepluggen er på fremsiden av girkassen(den siden som står mot støtfanger)

bilen må stå på rett underlag og du fyller heilt til det nesten kommer girolje ut hullet til fyllepluggen,er usikker på hvor mye olje 6trinnskassen bruker men skal være rundt 2L

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75w-90 api gl4 meiner eg ganske sikkert den skulle ha, den skal også ha full syntetisk olje.

Meiner det står i brukermanualen til bilen så sjekk den og se om eg har rett det står iallefall i min,

leste også på nett men der står det kun 75w90 full syntetisk men stod ingeting mer.

Ta og få løs fyllepluggen før du løsner bunnpluggen og tapper ut oljen om du ikke får av fyllepluggen må du ikke tappe ut oljen for da får du jo ikke fylt på ny.

Mine tappeplugger hadde 17mm umbraco men noen har ein torxy lignende så sørg for og ha rett verktøy da disse kan sitte veldig godt fast,eg brukte latmannsarm for og få løsnet mine.

Eg kjøpte også ei lita håndpumpe fra biltema den låg i båtavdelingen da det er mye lettere og fylle på oljen med ei sånn.

[ATTACH]40404[/ATTACH]

Eg brukte den i metall den kostet 119kr den i plast har eg ikke prøvd men den koster kun 40kr.

[ATTACH]40405[/ATTACH]

post-68654-13804855268123_thumb.jpg

post-68654-13804855268156_thumb.jpg

Endret av rainman

Peugot 407SW

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Dette skal være riktig olje til min bil?

Stasjonsvogn: Golf IV Variant 1J5
Motor: 1,9 TDi 100hk
Motorkode: ATD
Årsmodell: 2004
Drivstoff: Diesel
Drivende hjul: Firehjulsdrift

http://www.bildeler.no/?Bilmerke=4&Bilmodell=15&Arsmodell=2004&R_Time=004900&Drivstoff=D&Motorkode=ATD&Karosseri=1726&Forside=&Vareklasse=59&Varegruppe=1104

Noen som vet hva dette koster hos møller?

Bilen er 4Motion, har dette noe å si på hvilken girolje jeg bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det eg finner er dette spesial olje som ikke produseres av andre men kan godt være eg tar feil, eg finner ingen erstatning og får opp dette:

VW G 052 171 A2 Special gear oil designed for the manual transmissions of cars with transverse engines.

Peugot 407SW

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tappepluggen må du ha 17mm umbraco eller ein spesial torxy, det er to typer.

Det skal være 24mm og 1.5mm gjenger på disse boltene, om det er 17mm umbraco så selger de kraftpipe med 17mm umbraco løst på biltema.

Om sporet til umbraco er fint trenger du ikke bytte disse tappepluggene og det er ingen kobber ring og bytte heller, disse tappepluggene kan sitte noe enormt fast eg måtte bruke latmannsarm for og løsne de.

Peugot 407SW

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider