Gå til innhold

Hjelp, jeg må ha ny (brukt) bil! (Gode råd til en tidligere berlingoeier ønskes...)

Ranger emnet

Nautofil

Anbefalte innlegg

Min 2001 modell Berlingo er moden for huggern. Panikkangsten kommer krypene: Må ha ny bruktbil før høstferien, men aner ikke hva jeg bør kjøpe. Med unntak av noe begrenset motorkraft (1.4 bensin) og kanskje noe veik og sær fransk konstruksjon, har jeg vært godt fornøyd med Berlingoen. Både pga den "antistatusen" bilen utstråler, det store soltaket, og volumet og lasteegenskapene.

Er lite opptatt av fart og kjørekomfort, (vel, jeg ble en gang påpakket en Renault Kangoo 4wd diesel i jobbsammenheng. Den oversteg med glans grensen for hva som selv for meg var uakseptabel dårlig komfort...)

Jeg ser etter en bil som:

Har minst 5 seter

Har større innvendig høyde enn en standard stasjonsvogn

Tåler røff bruk og kjøring med tung last på dårlige veier (joda dette låter sikkert litt SUV, men en SUV er kanskje ikke innenfor mitt budsjett)

Har minimum Berlingoens lastevolum, (lastes med alt fra verktøy til omfangsrik tung dykkerutrustning)

Kan trekke en båthenger oppimot tonnet bak seg

Ikke ruinerer meg på drivstoffutgifter (selv om jeg regner med at de aller mest drivstoffgjerrige modellene ikke dekker mitt behov)

Er solid bygget og driftssikker

Ikke for sær i forhold til vedlikehold og service (feks liker jeg å kunne bytte frontlyktpærene selv...)

Jeg har maks 150 000,- å putte inn i dette. Trenger råd om biltype / modell, hva jeg bør unngå osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert Subaru Forester, Suzuki Grand Vitara eller liknende? Jeg vet ikke hva du forventer/ønsker av årsmodell og km. stand, men begge bilene jeg nevnte får du nok 06-07 årsmodell og rundt 100000 km innenfor ditt budsjett på 150k

Vet ikke alt for mye om Suzukien, men Forester er i allefall solide biler. Disse får du kun som bensin, så de er muligens litt tørste.

Kanskje også Honda CR-V?

Forresten er jeg usikker på bagasjeplassen i en 5-seter Berlingo, så jeg får ikke til sammenlikningen i hodet sånn uten videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider