Gå til innhold

Bedre lyd i bilen

Ranger emnet

audiporsche

Anbefalte innlegg

Tenker å få forbedre anlegget i bilen litt. Fra før har jeg en Pioneer DEH-7300BT spiller og høytalerne i dashbordet og i bakdørene er oppgraderte til Focalenheter. Disse er vel bra nok (?). Hva slags valgmuligheter har jeg for å få mer trøkk og bedre lyd her? Budsjett har jeg tenkt meg er 4-5000 kr. Hva bør gjøres?

Bilen er en Audi RS2, dvs en liten stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren gir ut 20-30W på utgangene. Elementene tåler vel over det dobbelte tar jeg vel ikke helt feil. Så om du setter inn en god forsterker, og kobler høytalerne over den vil du få mye bedre lyd bare der.

Focal elementene er gode ja, så de trenger du ikke å bytte ut (enda)

En annen ting er å legge dempematter inni dørene. Det vil også hjelpe godt på lyden.

Neste steg blir jo å montere bass bak i bilen. Enkel basskasse med element hjelper stort. Om du trenger et godt, og billig bass element så har jeg en Focal P30DB til salgs. 500kr

Så mitt Focal element + Gladen XS75c6 vil gi bra lyd

Endret av TKarlsen

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, max effekt ja. Men effekt over tid er kun 20W. Er som å si at de boss høytalerne klarer 2500W det, men egentlig klarer de.. 800?

Bass elementet mitt er på 300W RMS, og 600W Maks.

Selv har jeg bare prøvd de helt billigste, og de har jeg demontert fort. Dårlig lyd. Men de litt dyrere skal hvis være av bedre kvalitet. Og overaskende god lyd.

Om du skal være ekstrem så demp alt du ser. Bare søk opp f.eks dynamat på google bilder så kan du se. Men holder mye med metall platene rundt høytalerne.

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt info om spilleren din på nettet:

Pioneer DEH-7300BT

General Features:

In-dash AM/FM, CD, MP3, WMA player with Remote

Built-in Bluetooth technology supports hands-free calling with a compatible Bluetooth phone

iPod USB direct connectivity via your standard iPod-to-USB connection cable allows you to charge, control, and playback your iPod through the receiver and stereo system

Detachable face

Single line LCD text display

Wireless remote control included

Blue button lighting

CEA-2006 compliant amplifier

Power Output:

Peak: 50 watts x 4 channels

RMS: 22 watts x 4 channels (Pioneer Certified)

RMS: 14 watts x 4 channels (CEA Certified)

CD Text Display

MP3 ID3 Tag Display (Title/Artist/Album)

1-year SonicElectronix.com warranty

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er mener du med metallplater rundt høytalerne? Jeg hadde opp framdørene og der var det 1-2 cm dempematter fra originalt, regner med at det er det samme i bakdørene, men bør kanskje legge inn noe ekstra?.. Burde kanskje legge inn noen i baggasjeromsdøren også kanskje. Poenget med mattene er å dempe refleksjoner og gjenklang da eller?

Hvor mye penger må man opp i for å få en god, flat sub? Det tar jo mindre plass.. Bør den plasseres under setet da eller i lasterommet eller er det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange biler har et lag med dempematter der, men de er ikke så gode som de bedre dempemattene som finnes nå

Her ser du forskjell på lydbilde/lyden

SilentCoat_StarterSet_esp_1024x1024.jpg?256

Har du åpning fra bagasjen inn i bilen ville jeg ha montert den i bagasjen. Under sete går jo, men da blir den utsatt for søl da du løper inn og ut av bilen hele tiden. Men de aktive basskassene har vel ikke forsterker til et evt frontsett?

Da er det bare å ta den forsterkeren jeg linket til, koble på alle høytalerne du har nå + en basskasse bak. Tar litt mer plass, men vil få bedre lyd

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...