Gå til innhold

Startproblem på Golf 3 (AFT)

Ranger emnet

stian90

Anbefalte innlegg

Har en 1997 Golf 1.6 med motorkode AFT som har jeg hatt problemer med et års tid.

Motor er ofte tungstartet, må kinne den gjerne 5-6 sekunder før den starter. Gjelder både varm og kald motor. Må ofte hjelpe til med gasspedal for å få startet.

Har også problemer med at bilen "fusker" litt i form av at den ikke har en helt jevn gange når man drar den oppover på turtall ved f.eks aksellerasjon.

Vurderer nå å selge bilen og den er verdt litt mer om dette kunne blitt fikset en gang for alle.

VAGCOM gir ingen feilkoder. Har i forbindelse med dette byttet/testet: bakstykke på tenningslås, bensinpumpe, bensinfilter, luftfilter, plugger, kabler, coil, fordelerlokk, rotor, fordeler, hallgiver, temperatursensor til motor. Sjekket alle vakuumslanger for sprekker etc.

Er fremdeles en flere ting jeg sikkert kan bytte som f.eks gasspjeld, luftmengdemåler, lambda etc, men vil nødig ikke bytte mer enn det jeg allerede har gjort om det kan unngås...

Noen tips??

Endret av Quattro73
Feilpostet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! :-)

Om den sliter så mye med å starte hver gang, kan det nok være startmotoren som sliter, batteriet som er slitt/utladet eller coil/fordeler som sliter med å lage gnist. Men, siden du har byttet hele tenningssystemet tviler jeg på sistnevnte :-) Bensintilførselen er nok også bra, vil jeg tro (Siden du har byttet pumpe og filter). Men, det kan hende at kullfilteret rett i forkant av motoren (Under luftfilteret) er gåent. Altså, det kan være så tett/defekt, at pumpen, selv om den er ny, ikke klarer å levere tilstrekkelig med bensin. Sjekket det? Du kan med fordel også sjekke trykkøkningspumpen under bilen. Jeg mener at det skal være en bensinpumpe under bagasjerommet (Under lokket i bagasjeromsgulvet) og under bilen, på venstre side bak.

Går den fint ellers? Hvordan står den på tomgang?

EDIT;

Se om noe her kan passe for dine symptomer :) http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/golf-3/299448-golf-3-q-and-a-1992-1997-a.html

Endret av 4pekatt

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider