Gå til innhold

ABS indikatorlampe/bremseskiver...

Ranger emnet

anneberit

Anbefalte innlegg

Vi har en Iveco Daily 2003 modell,en 35s15... I vinter knakk det en bit av bremseskiven og calipperen ramla av og ble ødelagt. Fikk satt på en bremseskive som vi trodde var bra,men nå tror vi at det skal være en bremseskive med "riller" og regner med at det er sånne man trenger for at ABS føleren skal har kontakt,for er ikke det abs bremseskiver når det er riller?..

Vi bestilte nye bremseskiver,men idag når disse kom så var det ikke med riller og dessuten så var skiva for tykk for calipperen og dermd så fikk vi ikke bytta,men føleren vi hadde bestilt ble bytta,men det hjalp ikke oss,ABS indikatoren lyser fortsatt som er det opprinnelige problemet i saken.

Er det muligens feil bremseskive som er skyld i at ABS lyset lyser? Får nemlig ikke EU godkjent bilen så lenge lampa lyser. For 2 år siden fikk vi bytta ABS pumpa pluss det som måtte skiftes i den forbindelse,så jeg håper og tror at det ikke er abs systemet som er ødelagt igjen....

Er et stort mareritt da vi ikke har merke verksted/forhandler nærmere enn 50-60 mil unna og da går alt på postgang og nå ble det litt for mye styr og nå må vi sende bremseskivene i retur og da får vi heller ikke eu godkjent bilen før vi får de rette bremseskivene.

Ellers er bilen nå i tipp topp stand,alle dempere og ene bak fjæra og bærekulan e bytta,nå er det bare å få bort abs indikatoren/lampa så man får eu godkjent bilen...

og siden ting tar så lang tid med deler så ble jeg litt nysgjerrig på om noen kan svare på om bremseskiver uten riller er årsak til at abs lampa lyser for på motsatt side er det riller på skiva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til Iveco og hvor tannkransen til ABS-sensorene sitter. Men, din bil har mulighet for diagnosetilkopling, altså kan man se/lese ut hva ABS-sensorene gir ut under kjøring, samt hva som er galt.

Dersom tannkransen til ABS-en sitter på bremseskiven, og den du har nå ikke har slik tannkrans, da stemmer nok din antagelse. Om du har den gamle bremseskiva så kan dette verifiseres eller avkreftes ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til Iveco og hvor tannkransen til ABS-sensorene sitter. Men, din bil har mulighet for diagnosetilkopling, altså kan man se/lese ut hva ABS-sensorene gir ut under kjøring, samt hva som er galt.

Dersom tannkransen til ABS-en sitter på bremseskiven, og den du har nå ikke har slik tannkrans, da stemmer nok din antagelse. Om du har den gamle bremseskiva så kan dette verifiseres eller avkreftes ;)[/QUOT

Iveco Daily Nye Abs Bremseskiver Bak Og Håndbremswire (Bil-, Mc- Og BåTutstyr, Lyd Og Bilde, Bildeler)

gubben sir at det er sånn tannkrans som går rundt ja på bremseskiva på motsatt sia...ser vel sånn ut som i den linken jeg la ut...no har jeg ikke gubben hjemme,men han bekrefta at det er sånn det ser ut ja,men på den nye var det ikke sånne rilla/tannkrans(regner med at det er det det heter?)..

Vi er så møkkalei av å drive å bestille og returnere og styre med dette nå og postgangen er jo ikke sååå rask heller,men vi tror og mener at det må jo bare være det som er feilen. Nå kjente jeg også at bremsa var hard,er ikke noe som har vært sånn hele tiden,men etter at vi fikk satt på en feil skiva,så kanskje den også kan gjøre at bremsa til tider kan være hard?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok...takk for svaret,føler meg straks bedre nå :)...godt å vite at det egentlig er bare det det går på før vi får eu godkjent bilen.

Bilen har virkelig vært en god bil for oss,nå har dn gått 430 000 og har vært lastet tungt så om det har blitt feil på disse nevnte tingene så er jeg jo fornøyd. Bare litt slit med å få delan,tar litt tid for oss som bor så langt unna merkeverksted/forhandler og å få deler fra mekonomen er ikke det enkleste bestandig når det gjelder til denne bilen.

Får imorn ringe og få de til å sende omgående nye bremseskiver,nå haster det og kan samtidig få returnert de som er kommet feil. Men jeg kan ikke forstå hvordan de har klart å sende feil for reg.nr. ble jo opplyst ved bestilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æsj...fikk nye bremseskiver me hurtigpakke...bytta di...men lyset forsvant ikke....

Er det noe som kjøre seg til eller?...tenkte,at bilen er ikke testa,altså kjørt med etter at begge bremseskiver er bytta,men kan det være en mulighet at ABS indikatoren forsvinner når jeg tar første turen med bilen eller?

Om ikke det hjelper så vet jeg ikke,da syns jeg det er utrolig om det er abs systemet som er ødelagt igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan måtte kjøre noen ganger før lyset forsvinner,hadde du fått tatt diagnose hadde du sett om den registrerer fart på alle hjul.

Har du rengjort sensorene/følerene som leser av sporene i breseskiven også skal ikke sensoren stå for langt unna skiven da klarer den ikke og lese sporene i bremseskiven.

Pleier og forsvinne etter 5-6 turer om det kun er att systemet må tilbakestilles får håpe det kun er det.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider