Gå til innhold

Nye bremser henger

Ranger emnet


Babelfisken

Anbefalte innlegg

Ønsker tips og innspill.

Status er:

- Nye kalippere

- Nye skiver

- Nye klosser

- Glidepinner smurt opp og glir lett

På den ene siden fungerer det som det skal, på den andre siden henger bremsene litt.

Hjulet spinner fritt ca en omdreining før det stopper når jeg tar og gir det fart.

 

Jeg fjernet en dempeskive som ligger på stempel. Dette endret ingen ting, men det bekrefter at bremser ikke ligger på pga for tykke uoriginale deler. Stempelet har altså spillerom.

Alle deler er uoriginale men det fungerer jo på den andre siden.

Kan luft føre til lett heng? Bremsene ble selvsagt luftet men jeg fikk inntrykk av at de tok en anelse lenger inn etter byttet på siden som henger.

 

Bilen er en facelift MB E200 CDI, 2008 mod. Altså ikke SBC bremser men konvensjonelle ABS bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiven er festet og navet rengjort. Registeret at skiven kommer litt i spenn når jeg strammer skruen som holder den. Denne skruen er dermed løst tiltrukket slik at hjulet lett presser skiven plant mot navet når boltene strammes. Det er ikke kast da motstanden er veldig jevn hele omdreiningen gjennom.

Noe rust og gammel lakk på navet kan ligge igjen så det kan være at det ikke er 100% plant der men igjen ingen kast så da er det vel neppe et problem.

Har brukt stålbørste på drill til nå men vurderer vinkelsliper for å få bort alle rustflak som sitter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er kjørt noen mil. Først 10 mil t/r jobb, deretter et par korte prøveturer etter diverse utbedringforsøk for å sjekke varmeutvikling.

Skiven blir merkbart varmere enn den andre foran.

Nå er alt smurt opp på alle bremser og da er skivene bak helt kalde og høyre foran kald eller lunken avhengig av om jeg helt unngår å bremse eller ikke. Venstre foran er fra litt varm (klarer å ta på den) til veldig varm avhengig av fart og bremsing. Det er snakk om selve skivene jeg kjenner på og når det bremses lite blir det aldri ekstremt varmt. Så vidt jeg kan bedømme er det pr. i dag ikke farlig da skivene kjøler nok til å unngå koking o.l. men det er klart slitasjen blir for høy. (skivene bak blir også varme når det bremses)

 

Når jeg gir hjulet fart så bremser det jevnt ned til stopp etter ca en runde. Det er ikke mulig å se eller merke noe til kast. Jeg kan også dra skiva rundt uten å merke annet enn at den går tregt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan beveger bremseklossene seg i holderen som caliper skrues fast i,fekk du ny holder eller bruker du den gamle og smørte du inn der skivene er borti metall med kobberpasta?.

Skivene skal sitte løst og kunne beveges lett i sporet de sitter i,om dette er i orden kan det jo være bremseskiven eller caliperen har produksjonsfeil.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går stempelet lett innover om du presser det innover?

Går glideboltene lett, ser du noen skader som kan få kalipper til å stå skeivt?

Hva har du smurt glideboltene med, og hvor mye?

 

Hva med bremseslanger, på gamle biler kan de svelle opp innvendig og bremsene slipper ikke opp, denne er nok ikke så gammel, men kan være verdt en tanke.

 

Men siden du får sveiva lett ca 1/2 runde, tenker jeg at det kan være produksjonsfeil eller feilmontering av bremseskive.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bremseskiva sitter bare med en bolt så er det lett og få montert den så det blir sånn du beskriver. Da er det greit og ta av skiva igjen og holde den helt inntil mens du skrur fast skruen. Blir det ikke noe bedre så er det muligens kast i skiva.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker gamle holdere men nytt rustfritt blekk som klossene sklir på. (innsmurt med kobbepasta) Klossene beveger seg veldig lett nå.

 

Kast i skive eller skjevt montert skive vil vel gi ujevn motstand, evt pulsering når man bremser? Trodde det var slik på bil også?

Motstanden her er myk og jevn. Skive ligger bare rett og slett lett på.

 

Jeg er vant til å presse inn stempel med fingrene på godt vedlikeholdt MC men trodd bil ble for harde. Man har jo all verdens rare verktøy for presse stempel inn. Brukte en enhånds skrustikke for å presse inn de siste mm før montasje så jeg vet faktisk ikke hvor lett de går. Skal man kunne presse inn et 60mm stempel med bare fingrene? En tanke er at jeg har skadet firkantpakningen når jeg presset stempelet inn noen mm uten bremseveske. Nå så jeg spor etter sililon fett på den ene kalipperen så de er nok smurt opp før montering.

Edit: sjekket nå og jeg presser inn stempel med fingre.

 

Glidebolter er smurt med silikon fett. Passelig mye. Smørt riklig på boltene men ikke fylt opp gummimoffe og alle åpninger, brukte et tykt og seigt silikonfett fra biltema. En tube jeg kjøpte til bakbremsene var mye tynnere. På siden med problemer var boltene fine så dette var bare noe jeg gjorde når ting alt var trege men uten noe resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukt og seigt høres ikke bra ut. Pleier faktisk å bruke bremsesylinderfett, den har passe konsistens og angriper ikke gummi.

Hva man regner som passe mengde vet jeg ikke, men om det blir for mye kan glideboltene miste funksjonen sin og bli presset utover. Om problemet var der før smøring så er det nok ikke relatert til dette.

Greier du å dytte inn stemplet for hand så går det garantert ikke for tungt, stemplet i seg selv er ikke tungt, men væska skal jo opp i hovedsyl via ABS-sentral etc.

 

Kunne jo prøvd å byttet side på kalipperne for å se om problemet fulgte kalipper, kan hende pakningen eller sporet ikke gjør jobben sin med å dra stemplet tilbake.

Da må du nok lufte med kalipper opp ned og en plank etc mellom stempel og kloa.

 

Bytter feilen side da, vet du jo at feilen ligger i kalipper.

 

Kikk også etter skader på kalipperens anleggsflate® mot klossen, de fleste kalippere er fabrikkoverhalte, og man må vel regne med at noen kommer gjennom sluttkontrollen uten at de burde gjort det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir som Steinar sier omvendt og litt mer plundrete å lufte. Det eneste som kan være en showstopper er at luftenippel kommer i veien for noe ved montering, ellers er øvre og nedre

Skal se hvor mye jeg gidder i dag men jeg tror jeg får satt sammen en original-caliper med deler fra begge originale. Da blir det å sette inn den i stedet. De uoriginale vil bli byttet ut uansett ettersom de er i stål og originale er i alu. Selv om støvmoffa på aktuell caliper var ødelagt var det bare litt møkk på stempel og sylinder. Ingen riper og ingen korrosjon. Ikke ille etter 360k km.

Å gi opp de uoriginale er ikke så tungt. På reservedelar.se elns (tysk sjappe med mange domener) så kostet de noen få hundrelapper pr stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår