Gå til innhold

Startproblemer og nødmodus

Ranger emnet

Bergstad

Anbefalte innlegg

Heisann igjen.

Min kjære shaggomega (96 2.0 X20XEV) har plutselig "klikket", og så langt har ikke ting løst seg.

Det startet med at jeg en ettermiddag ut av det blå ikke fikk start på bilen (alt var helt ok dagen før).

Det oppleves som problemer med tenning, motorlampen lyser (den med lynet) motoren harker og hulker og smeller. Etter x antall forsøk får jeg som regel start. Når den først er startet tikker motoren perfekt på rundt 600 rpm tomgang.

Raste ned på verkstedet jeg har brukt og finner druknede tennplugger (toppdekselpakning er "borte").

Etter de har åpnet og rengjort, ny toppdekselpakning samt nye plugger er startproblemene fortsatt der.

I tillegg virker det som motoren kjører i nødmodus. Den gasser veldig ujevnt og kutter på 4500 rpm.

Verkstedet har skiftet haugevis av deler...

Coil, katalysator, maf, veivsensor, camsensor, spjeld med TPS, bankesensor ++..

Fikk et annet verksted å ta en datadiagnose og kom opp med kun 1 feil.. -> Camsensor.

Denne ble skiftet enda en gang til en ny, men nei..

Motoren er vanskelig å starte, når startet går tomgangen "perfekt", ved gass gir den treg respons og nøkker som om den ikke tenner på alle sylindre samt kutter på 4500 rpm. Motorlampa lyser fortsatt.

Nytt siste uka: Når jeg vrir om tenninga (pos ||) gjør turtallsnåla et lite "hopp"..

Til og med verkstedet mitt har gitt opp og har ingen flere ideer om hva det kan være.

Noen her som kan ha en ide om neste skritt?

Blir rimelig desperat her siden bilen ellers er i så perfekt stand det vill være synd å måtte skrote den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene.

Måtte bryte sammen å ha den inn på merkeverksted.

Konklusjon:

Defekt motorstyreenhet samt feil veivsensor. Det lokale verkstedet har av en eller annen grunn klart å bytte til en veivsensor for nyere motor.

Problemet er dermed løst (i denne omgang). :tannløs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider