Gå til innhold

Problem med håndbremsen

Ranger emnet

TKarlsen

Anbefalte innlegg

Dra på håndbremsen og slipp den opp, legg den ned ved caliper og ta tak i wieren der den sitter i håndbrekkmekanismen og prøv å dra i den.

Hvis den kommer ut, men armen på caliper blir igjen er caliper synderen.

Eller du kan huke av wieren og kjenne på både wire og armen vær for seg. Kan hende du må bruke tang eller skrutrekker for å vri på armen, hvis den ikke returnerer med en gang må den overhaler eller byttes :)

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jesper skriver, sjekk det først. Kan og prøve å smøre opp waierarmen og wiren litt før du evt bytter kalippere. Kan være du er heldig at det kun er litt treghet.

Om jeg kan låne tråden din litt TKarlsen og komme med et relevant spørsmål ang håndbremsen: har nettopp byttet klosser bak. Stempelet skrudd inn med riktig verktøy, kun brukt forbrems en rekke ganger før håndbrems ble prøvd men håndbremsen tar ikke noe særlig, men den virker. Er det en spesiell måte å legge klossene inntil på, fks forbrems aktivert + trekke i håndbrems? Har trekkt i håndbrems sikkert 50 ganger, både i fart og ved stillestående, den siste uken uten at den har blitt noe bedre. Håndbremsen var meget bra før klossbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det skyldes billige calipere fra Biltema, Skrovat osv? Har hørt at mange har problemer med håndbrems på dem.

Jeg vet ikke hvor kaliperen jeg har på bilen nå er kjøpt. Det er før min tid med bilen.

Jeg har opplevd det motsatte. Faren min har biltema kalipere. Han har hatt A4 sin nå i 4-5år med de kaliperne? Var iallefall det første han byttet da han fikk bilen. Bilen bremser godt enda den, og ingen problem. Har også brukt biltema kalipere på tidligere biler, heller ingen problem der. Du sier det nok bare for å kunne selge mer ;)

Endret av TKarlsen

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider