Gå til innhold

Hva bør jeg prioritere først etter drifttest hos NAF?

Ranger emnet


Henree

Anbefalte innlegg

Jeg føler egentlig at min bil (eller jeg) burde hatt sin egen tråd her inne. Som tidligere nevnt har jeg kjøpt meg en bruktbil uten å være nevenyttig når det gjelder å reparere bil selv. Som uerfaren bileier så har jeg fått god hjelp her inne og derfor kommer jeg tilbake.

 

Denne gangen gjelder det ... hold pusten ... min Peugeot 307 (igjen).

 

Etter å ha mistet litt troen på firmaet jeg kjøpte bilen av så kostet jeg på meg en driftstest hos NAF. Den avslørte en rekke ting og allerede før jeg har vært i kontakt med et verksted så har lommeboka og bankkontoen min tatt et kollektivt selvmord.

 

Jeg skal ikke gjenta alle punktene (for det er ikke så mange som orker å lese så langt), men jeg er likevel nysgjerrig på hva jeg bør prioritere å fikse først av disse tre:

 

- Opphengskuler foran: Skadet gummimansjett: venstre nedre.

- Liten oljelekkasje / svetting ved topplokk

- Styrestag/ledd: Liten slakk: indre venstre

 

Det er venstre som går igjen, bør jeg da skifte på høyre i samme slengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting ved dette som bråhaster og må skiftes med en eneste gang.

På disse så må du vel skifte hele bærebrua, mener og huske at det ikke går an og bare skifte bærekule. Hull i mansjett betyr at det før eller senere vil bli slakk i bærekula.

 

Ved topplokk, kan være fra mange steder, sansynligvis fra toppdekselpakningen, vask rent og se deretter hvor det kommer fra.

 

Liten slakk i indre styrestag, her må du ha 4-hjulskontroll etter at det er skiftet siden det er spissingsjustering på staget.

 

Ville tatt det indre styrestaget og en 4-hjulskontroll først, resten er ikke noe bråhast så kan ta etterhvert som du har råd ;)

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting ved dette som bråhaster og må skiftes med en eneste gang.

På disse så må du vel skifte hele bærebrua, mener og huske at det ikke går an og bare skifte bærekule. Hull i mansjett betyr at det før eller senere vil bli slakk i bærekula.

 

Ved topplokk, kan være fra mange steder, sansynligvis fra toppdekselpakningen, vask rent og se deretter hvor det kommer fra.

 

Liten slakk i indre styrestag, her må du ha 4-hjulskontroll etter at det er skiftet siden det er spissingsjustering på staget.

 

Ville tatt det indre styrestaget og en 4-hjulskontroll først, resten er ikke noe bråhast så kan ta etterhvert som du har råd ;)

 Takk for svar Opelduude. Har fått prisoverslag for alt sammen og ser at jeg bør ta en ting om gangen ja :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår