NinjaChrister Skrevet Oktober 1, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2013 Hei :) Vurderer å kjøpe HID Xenonlys til min Mercedes c220 1993 modell, grunnet at langlysene lyser ekstremt dårlig. Om det er vått ute så nytter det ikke å ha langlys på. På mekonomen koster et slikt sett 700kr, mens det koster 500kr på biltema. Kan jeg bare ta biltema sitt siden det er billigst? Biltema sitt xenonkitt er vel ikke noe spesielt dårligere enn hos andre? Takker for svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4pekatt Skrevet Oktober 1, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2013 Klart du kan - Men jeg ville heller kjøpt enten et 55w eller 75w xenonkit på nett - Siden det er lysstyrke du er ute etter. Biltema leverer 35w sett :p Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Oktober 1, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2013 Ille nok å sette inn (ulovlige) 35W Xenon. 55 eller 75 blir bare verre. Selg bilen og kjøp en annen som har ordentlige lys fra fabrikk. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Oktober 1, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2013 Legg opp nye ledninger med rele til nær og fjern begge sider, bruk originalt ledningsnett som styrestrøm. Kjøp Osram nightbreaker eller lignende pærer. Fremdeles ikke fornøyd? Kjøp noen Hella Rally 3003 Compact ekstralys og monter dette. Blir du ikke fornøyd da, bør du vurdere en tur til optiker ;) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4pekatt Skrevet Oktober 1, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2013 Når det gjelder fjernlys er det ikke noe galt å slenge i ulovli xenon.. Ulovlig? Ja, men du ser bedre i nattemørket... Fjernlys vil blende UANSETT, så jeg gir deg tommelen opp ;-) Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Oktober 1, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2013 Greit nok med bra fjernlys. Jeg har selv "ulovlig" fjernlys på samtlige biler bortsett fra bobla. Problemet kommer når du blender ned igjen, du ser ikke en skit hvis du har dårlige nærlys. Derfor bør første pri være å få orden på det først :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NinjaChrister Skrevet Oktober 2, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2013 Takk for svar :) Jeg kjøpte ett på biltema og det funka bedre enn langlysene jeg hadde. Er det ekstremt stor forskjell på 35W og 50W? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Oktober 2, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2013 På 35w xenon og 55w halogen? Ja det er stor forskjell, men ikke sett de i nærlysa. Husk også at det er ulovlig, når du blir stoppa :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Babelfisken Skrevet Oktober 2, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2013 Når det gjelder fjernlys er det ikke noe galt å slenge i ulovli xenon.. Ulovlig? Ja, men du ser bedre i nattemørket... Fjernlys vil blende UANSETT, så jeg gir deg tommelen opp ;-) Har du aldri glemt eller ikke rukket å blende ned? Tror du ikke det gjør en viss forskjell om du dobler og firedobler lysstyrken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4pekatt Skrevet Oktober 4, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2013 Unnskyld meg, men jeg har møtt utenlandske lastebiler med opptil 10 xenonbøtter på tak og lyktebøyler - intenst, ja men som bilist i mørket skal du ikke se inn i lysene. Om du ser til høyre mot hvitstripen, går det bra. Det gikk helt fint å møte lastebilen, selv om han ikke dimmet ned... Det gjelder bare å se en annen vei. Om du ikke klarer det, har du ingen ting på en mørk landevei å gjøre. INGEN ting er så viktig som å se godt i mørket, spesielt på norske veier med mye svinger, telehiv og ville dyr. Derfor kaster jeg villig inn et 75w xenonkit i mine langlys, spesielt siden motkommende kjøretøy ikke skal se på mine lys uansett.. Det er ikke SÅ vanskelig :-) Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Oktober 4, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2013 Og du kan med hånden på hjerte si at du hadde sett en fotgjenger,syklist når du så en annen vei? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NinjaChrister Skrevet Oktober 6, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2013 Og du kan med hånden på hjerte si at du hadde sett en fotgjenger,syklist når du så en annen vei? Dette problemet får du uansett hvilke langlys du bruker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4pekatt Skrevet Oktober 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2013 Det er en av de mange reelle risikoene ved å kjøre i mørket... Det er også derfor at man ikke skal blende ned før hele veistrekken mellom deg og motkommende bil er opplyst.. Uansett hvor mye det blender deg. Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Oktober 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2013 Det siste det er sant 4pekatt, men når det jeg kommer med flere tusenmetere med xenon må jeg blende ned på typ 1km uansett pga blending. Møtende bil vil ikke se en skit hvis han får 140w xenon midt i mot. Derfor er det også viktig med gode nærlys før en monterer ekstra fjernlys. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Oktober 7, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2013 Xenon og halogen er to helt forskjellige lys,forskjellen kan sammenlignes med det gamle symetriske og halogen det var og to helt forskjellige verdener. Så derfor hvis du dimmer ned fra langlys xenon til halogen nærlys vil forskjellen bli som om du ikke har lys i nærlysene dine. Kanskje derfor du ikke blender ned og ser en annen vei? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg