Gå til innhold

Kassebygging i en '96 Audi A4 B5 sedan.

Ranger emnet

keon2k

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg litt forskjellig bilstereo nå.

2 stk. Boss monoblokk bilforsterker klasse D med 3000w.

4 stk. BOSS subwoofer AR12D 2400 W 12" dobbel 4-Ohm voice coil!

2 stk. Boss komponentsett 6,5" fra kvalitetsserien "Phantom" (maks effekt 500w)

1 stk. Boss Audio – 7” LCD-berøringsskjerm (340w maks output)

Tenkte da å bygge kasse til å ha 4 stk sub elementer i.

Har dere noen tips? Skal stå i en Audi A4 b5 1.8t 1996 model sedan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke, for her er det kjøpt den billigste møkka man får tak i, hehe :P

Du trenger ikke noe ekstra batteri for dette, trekker ikke mye strøm de forsterkerene. Det burde følge med kasseforslag sammen med subene, men det hadde ikke forundret meg om boss ikke gjør det... Uansett, ikke legg for mye penger i en fancy kasse til de elementene, for de spiller ikke bra uansett, så kjøp deg noen sponplater og leg en lukketkasse på 160-200 liter.

Jeg regner med at du trodde dette skulle spille som fy med 4stk 12" og da lurer jeg på hvordan du hadde tenk at høyttalerene skulle holde følge uten en ekstern forsterker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er som Cossiemk1 hinter til. Selg det du har kjøpt. Få tak i en god Pioneer spiller. Forran i dørene sitter det 5.25". Focal 130A1 er et godt frontsett som heller ikke koster mye. Har selv brukt de på en A4 jeg hadde tidligere. Låter greit på en god pioneer spiller, og enda bedre på en forsterker. Gladen 5.25" er også er bra sett.

Det du også burde gjøre er å lage hull i hattehylla sånn at du får basstrykket inn i bilen. Om du legger deg i bagasjerommet og ser opp i hattehylla ser du 6.5" hull du kan bruke. Hattehylla er også veldig myk / tynt metall. Så den vil spille i takt med bassen om du ikke gjør noe. Så den må du dempe. Gjerne på begge sider. 

Og det holder lenge med et bass element. Som sagt, så skal det spille i takt med fronthøytalerne, ikke mot de.

Og da du først skal ha bass bak i bilen, så synes jeg du også bør ha forsterker på frontsettet. En spiller klarer 20-28W ut på utgangene. Du kan jo tenke deg hvordan det blir. Frontsett på 20W mot bass på noen hundre watt. Kommer kun til å høre bassen, men det er vel kanskje det du kun ønsker?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har skrevet litt feil.

Har en JBL forsterker fra før av som jeg har høytallere på. 

Har fra før av en Ground Zero GZRW 30 SPL EXTREME 1400w subelement som kjøres av en Zachry R1500D forsterker på 1500w i 1 ohm.

Har en Pioneer DEH- ett eller annet cdspiller. Og har pioneer 6x9 høytallere i hattehyllen. Og jbl høytallere i dørene. Høytallerene kjøres av en JBL forsterker. Men føler jeg ikke får nok lyd, enten er det stilt feil inn, ellers så er det dårlige høytallere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke henge deg opp i de watt effekten, spesielt ikke på boss. 

boss bass elementet er vel bare på 800-1000W RMS egentlig vel? Og med lav følsomhet. 

Om du har en pioneer spiller fra før så hadde jeg aldri byttet ut den mot en boss spiller ;) Det er å gå 10 hakk tilbake mot å få bedre lyd i bilen 

Om du bytter ut det du har mot boss så vil du ikke få noe bedre. Pioneer, JBL, Ground Zero og Zachry er mye bedre merker. 

En ting du kan gjøre for å få bedre bass inn i bilen er å fjerne hatte høytalerne dine ;) Og la det stå åpent. De hatte høytalerne blir nok voldtatt av bass elementet uansett. (bass lufttrykk som presser mot hatte høytalerne. Noe som gjør at de blir ødelagte). 

Og ja, om du ikke er veldig fornøyd med lyden du har idag så er det nok en feil innstilling et sted. Det skal låte greit det du har. Så mitt tips. Lever tilbake det du kjøpte, og behold det du har ;) Og evt kjøpe et bedre front høytaler sett. Da i 5.25" ;)

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Men med tanke på at jeg har en ground zero 12" på 1400w rms, vil det ikke være bedre med 2 stk 800-1000w rms boss elementer? 

6.5" er ikke å anbefale i dørene altså? 

Vil jo bli seende veldig rart ut uten noen ting i hattehøytaller hullene :P 

Har du ett bra frontsett å anbefale? Forsterkeren jeg bruker til høytallerene er en JBL 4 kanals forsterker, ser det er 3x25 sikringer. (750w rms?) forsterker?
Tror ikke jeg betalte mer enn 1000-1200kr for frontsettet. Og 1000-1200kr for 6x9 høytallerene jeg har. Kjøpt hos bilradiospes.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vil nok tro ground zero spiller penere og bedre enn boss elementene

Joda, 6.5" i dørene er helt supert det. Har det på min A6 jeg, men det er fordi det er plass til 6.5" i døra mi. I bilen din så er det kun plass til 5.25" med adapter (4" uten) Så om du ikke skal gjøre noe ekstremt der, så må du kjøpe noe som passer.

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider