Gå til innhold

Oljeforbruk Toyota diesel

Ranger emnet

Power 68

Anbefalte innlegg

Har en 2008 modell Toyota Avensis 2.0 D4D disel med 1 AD-FTV motoren. Kjøpte den av en Toyota forhandler i Oslo i mai i år. Har 1 års garanti på den. Kilometerstanden er 83000 km. Jeg har kjørt 6000 km og på den tiden har jeg etterfylt 2 liter motorolje etter samme spesifikasjonen som instruksjonsboken angir, 5 w 30 helsyntetisk. Er dette et normalt oljeforbruk på denne bilen eller er det høyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :thanks  :) . Hvis skiftintervallene på denne motoren er 12 000 km så vil jeg ved dette ha måttet etterfylt 6 liter olje. Jeg er ikke sikker på hvor mange liter et oljeskift på denne motoren er men hvis det er 6 liter så vil jeg ha måttet etterfylt det samme som et helt oljeskift tilsvarer. Jeg er ingen ekspert på dette men i mine øyne er dette mye på en bil som ikke har gått så langt. Min gamle dieselbil hadde gått over 300 000 km. Selv med denne km standen måtte jeg ikke etterfylle så mye som det jeg må gjøre på denne bilen.

Har jeg gode argumenter for å heve kjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quattro73: Jeg vet ikke hva som er akseptabelt oljeforbruk i forhold til Toyotas toleranse grenser. Hvor kan jeg i så fall finne ut av dette?

Jesper1201: Jeg skal klage på dette. Kanskje er en e-post godt nok.

En annen ting som jeg ikke har nevnt er at dette er en motor som skal yte 126 hk og skal ha et dreiemoment på 300 nm. Jeg opplever at bilen drar dårlig (lat) og at den er tørst. Et gjennomsnittlig forbruk er på 0.78 pr mil på pen kjøring.

Er ikke noe ekspert på dette, men er det ikke slik at hvis bilen bruker mye olje så vil dieselpartikkel filteret gå tett. Etter hva jeg har forstått så koster det mye å skifte dette. Hvis dette er tilfellet så vil denne bilen koste meg masse i deler.

Hvis jeg har oppfattet det riktig så var de første 1 AD-FTV motorene til Toyota kjent for motorproblemer og høyt oljeforbruk. Disse feilene ble rettet i 2009 eller 2010. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider