Gå til innhold

To problemer, Startproblemer med varm motor og hvit røyk

Ranger emnet


atangen54

Anbefalte innlegg

Jeg har to problemer med min MX5, jeg vet ikke om disse to er relatert til hverandre, men skriver begge to likevel.

Spec:
MX-5
Karosserikode: NB
Motorkode: ARL
Motoreffekt: 81 KW
1,6 liter
1999mod
Km stand: 180 000km


Problem nr1: Startproblemer med varm motor

Ved ca. 1 av 10 starter er dette et problem og når den da starter går den ikke på tomgang da den ikke går på alle sylindere.
Det varierer fra noen hundre meter opptil 2-3km før den går på alle sylindere.
Dette problemet skjer bare når motoren er varm.
Ofte starter bilen hvis man lar den stå i 15-30 minutter.

For eksempel så kjørte jeg en halvtime ned til oslo sentrum.
Lot bilen stå i ca en halvtime, prøvde å starte den, men fikk ikke start.
Kjørte starter lenge uten å trykke på gasspedal, hører at starteren går, men det virker ikke som den vil starte(akkurat som den ikke får bensin eller tenning). Lot bilen stå ca. 15min. og prøvde igjen og da startet den.

Problem nr2: Hvit røyk når jeg starter bilen om morgenen
Mye hvit røyk ,dette vedvarer i ca. 5minutter. Da går den på alle sylindere. Går fint på tomgang men småfjusker litt ca. de første 200 meter. Dette er kun om morgenen ,ikke senere på dagen.
Når motoren blir varm er den bedre og fjusker ikke. Altså når jeg kjører hjem fra jobben så er det ikke noe tegn til røyk.


Hva jeg har testet og feilsøkt:
Kompresjon er målt, og den er bra.
Har også prøvd å fylle på en flaske med kondensfjerner.

Det siste året er følgende byttet:
- batteri
- plugger
- pluggledninger
- luftfilter
- katalysator
- bensinpumpe og filter
- kamaksel - og veivakselsensor

Målte motstand på coilpack for å se om den var gåen:
- mellom 1 og 4 : 9,7 ohm
- mellom 2 og 3 : 9,57 ohm

 

1gpy.png

 

py8x.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har skiftet så mange deler så kan det høres ut som det er feil på tempfølern din, dvs at styreenheten tror motoren den er varmere eller kaldere, enn det den egentlig er. Da vil den få feil mengde bensin når du prøver å starte den. 

 

Hvit røyk er helt normalt når bilen er kald. Kaldt eksosanlegg som blir fort varmet opp. Da blir et kondens og da damp. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår