Gå til innhold

Ranger emnet


Keviha2

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har nettopp kjøpt meg min første bil som er en BMW e34 520i 1993 modell.

 

Den var på eu godkjenning i vår, og blitt kjørt med frem til nå. Forrige eier sa at det var mest by-kjøring som den har blitt brukt til.

 

Den sviver kjempe fint, men når jeg kjører på litt humpete vei så begynner det å komme en dunkelyd fra bakdelen av bilen. Hva slags problem kan dette være? Jeg tenker på om det kan være bensinen som hopper opp og ned? Fordi når den hadde så og si tom tank, så lagde den ikke dunkelyd men etter jeg fylte på 25 liter så begynte det.. Men skal ta å høre mer etter når jeg får kjørt ned bensinen om det blir bedre!

 

En kompis av meg sier at det muligens kan være fjørene bak som snart tar kvelden, eller fjørfestene osv.. Men ettersom at den var på eu godkjenning i tidlig-vår så burde vell den ikke allerede være ødelagt?

 

Any suggestions? Jeg har null peiling på bil, men jeg er fullt åpen for å lære! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om den er EU godkjent så er ikke bilen feilfri. En EU kontroll er ikke det samme som en tilstandsrapport.

Du kan ha slitte foringer og enda bli EU godkjent. Blir de veldig slitt, så du mangel. 

 

Jeg har ingen tro på at det er bensinen som kan lage sånn lyd. Tror heller det er en foring i bakstillinga. Er bilen senka? 

Kan også være så lite som eksosanlegget som ligger å banker inntil bilen. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om den er EU godkjent så er ikke bilen feilfri. En EU kontroll er ikke det samme som en tilstandsrapport.

Du kan ha slitte foringer og enda bli EU godkjent. Blir de veldig slitt, så du mangel. 

 

Jeg har ingen tro på at det er bensinen som kan lage sånn lyd. Tror heller det er en foring i bakstillinga. Er bilen senka? 

Kan også være så lite som eksosanlegget som ligger å banker inntil bilen. 

 

 

Bilen er senka ja, og det står at den er senka i vognkortet. Jeg tenkte på om at det kunne vell være eksospotta som lagde lyden? Jeg har veldig lyst til å fikse dette problemet så fort som mulig... Litt kjipt om jeg har en bil i 2-3 uker så er den ødelagt.. :(

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senkefjærer og originale dempere? Da kan det også være defekte dempere.. At de går helt i bunn da du får vekt på bilen.

Eksosanlegget kan du fort sjekke med å legge deg under bilen og riste i det ;) Da hører du om det banker om det er eksosanlegget

 

Takk for svar, skal sjekke det med eksosen etter at den blir litt kald. Kjørte for ikke så lenge siden.

 

Hvis det er demperene som er defekte, hvor mye ville det kostet å få fikset dette hos et verksted?

Har for det meste kun greie på priser når det hjelper mc... Bil har jeg absolutt ingen anelse om :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også foringene ;)

 

Var ute nå i dagslyset og tok en lommelykt og sjekka demperene bak på bilen. Venstre demper og fjør så helt fine ut mens venstre demper tror jeg er litt dårlig.

 

Vet ikke om det er foring eller hva det er, men det ser ut som at det er en sylinderformet foring som ligger rundt demperen som har fått en sprekk som går igjennom 50% av den. Og helt nederst på demperen er det også en foring tror jeg, og den har også fått en sprekk.

 

Jeg satt på bagasjerommet og gynga opp og ned. Den lagde ingen lyd på venstre side mens på høyreside så kom det denne dunkelyden. Så tror jeg har funnet feilen!

 

Hva tenker du? Er den farlig å kjøre slik?

 

Kommer med bilde etterpå av sprekken når jeg skifter dekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si uten å se bilde

 

Er ikke farlig å kjøre med, men husk at bilen mangler mye demping og at den vil hoppe mye mer enn vanlig. Men kjører du pent, så skal du ta deg fra A til B. Jeg kjørte min A6 med kun en demper på ene siden bak. Bilen var helt mongo og ustabil. Stiv på ene siden, og løs på andre. Men jeg tok det pent, 10km/t under fartsgrensen i svinger, og det gikk jo bra. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si uten å se bilde

 

Er ikke farlig å kjøre med, men husk at bilen mangler mye demping og at den vil hoppe mye mer enn vanlig. Men kjører du pent, så skal du ta deg fra A til B. Jeg kjørte min A6 med kun en demper på ene siden bak. Bilen var helt mongo og ustabil. Stiv på ene siden, og løs på andre. Men jeg tok det pent, 10km/t under fartsgrensen i svinger, og det gikk jo bra. 

 

Bytta dekk på den. Sjekka under og så etter noe skade på demperen og fjør.. Så nokså fint ut, ingen synlig skade iafall.

 

Han ene som hjalp meg med å bytte over til vinterdekk sa at det er muligens demperen som er defekt... At hver gang bilen humpler så går denne i bunn.. Ellers var det festene på toppen som har slark.. Så når demperen går opp og ned så vil den på en måte smelle litt.

 

Er det lett å sjekke det med slark på mutterene som holder demperen på toppen? Vet du hvordan man gjør det? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår