@quattro Skrevet November 1, 2013 Rapporter Share Skrevet November 1, 2013 Hei. Sliter litt med å oppnå rett driftstempratur på motoren. Bilen det er snakk om er en Audi 100 2.3 E. Ved bykjøring og småkjøring oppnår jeg etterhvert ca 90* på motoren, men tar svært lang tid før den blir orntlig varm. På lengre turer med høyere hastighet synker temperaturen og den ligger ganske stabilt på rundt 70* . Unntaket er i lengre oppoverbakker da den kryper opp mot 90*. Virker som om termostaten lukker seg da den ene slangen ut fra termostaten er kald ved temperatur under ca 90* . Har de siste ukene hatt en papplate foran radiatoren og da ligger temperaturen rund 90* selv på lenger turer. Virker som om den får for mye kjøling. Skal da ikke være nødvendig med radiatorgardin når det er ca 0* ute? :shake Er for øvrig ingen vannlekkasje noen plass, varmeregisteret er akkurat skiftet, men problemene var der også før det ble skiftet. Mistenker viskosekoblingen på kjøleviften, men får det ikke til å stemme da denne kan dreies rundt uten motstand når bilen står i ro (motoren av). Noen forslag? Er student så frister ikke å bytte viskosekobling om det ikke er den som lager problemet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
weakzor Skrevet November 1, 2013 Rapporter Share Skrevet November 1, 2013 Dette høres ut termostaten. Jeg hadde en Audi 90 2,3E en gang og hadde samme problem. Bytte termostat på disse er jo kjempe enkelt og billig!! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet November 1, 2013 Rapporter Share Skrevet November 1, 2013 Holder en finger på termostaten jeg å ;) Men ikke kjøp billige termostater (biltema, bilxtra) ;) Kjøp på møller. Koster ikke så mye som du tror. Og da får du en som virker stabilt og bra Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
weakzor Skrevet November 1, 2013 Rapporter Share Skrevet November 1, 2013 Jeg kjøpte denne når jeg hadde Audi 90 og denne fungerte utmerket! :) http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=2476799&CarReference_ID=7002&CategoryType_ID=1 Men kjøp noe ordentlig!! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
@quattro Skrevet November 1, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2013 Okei takk for tips. Får handle termostat og teste om det fungerer. :) Den er jo billig uansett. Bare synes det er merkelig det skal være termostaten, både siden jeg kjenner at det ikke er noe vann i slangen fra termostaten (altså den lukker? ) og forstår ikke hvorfor det hjelper med papplaten. Om termostaten er står åpen hvorfor hjelper det med papplaten da? :wonder: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
weakzor Skrevet November 2, 2013 Rapporter Share Skrevet November 2, 2013 Det er ganske stor forskjell på temperatur når du har papplate og ikke. Den effektive temperaturen endres kraftig! :)Jeg gjorde det samme på min gamle Audi 90 og det samme på min nåværende Audi A4 1.8T - Begge tilfellene var termostaten :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.