Gå til innhold

Varme i bilen

Ranger emnet

Sjåføren

Anbefalte innlegg

Vinteren er på vei, og Octavia'n har fått vinterutrustningen på: vinterdekk og grilldeksel. Sjåføren liker nemlig varme i bilen. Men enda mer varme (og fortere) hadde vært enda bedre. Hadde tenkt å ta et sitteunderlag og feste det foran radiatoren, jeg tenker å prøve dette når temperaturen kryper under null.

Noen som vet hvor mye man kan/bør dekke til radiatoren på vinterstid? Det må jo være god kjølekapasitet med tanke på at bilene også skal ha nok kjøling i VARME omgivelser også.....

post-135053-0-25685900-1383512066_thumb.jpg

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det ikke med grilldekslet da? Hvis det er et slikt orginaldeksel i plast så dekker det veldig bra. Går og å sette på et slikt deksel nede og. Superskoda selger slike.

Selv bor jeg oppi kalde Nordnorge og klarer meg helt fint uten noen form for tildekking av grill, men så er jeg ivrig bruker av webastoen og da så slipper kald bil når jeg skal ut å kjøre :)

La oss håpe det ikke blir en enorm snøvinter her i år.. hadde nok i fjor av den sorten..

2010 Skoda Octavia 1,6 TDI 4X4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nedre deksel fra Superskoda jeg har, og jeg trodde jeg hadde lagt ved et bilde. Gjør et nytt forsøk.

Men jeg kjøpte ikke øvre deksel, skulle kanskje gjort det siden jeg ikke har Webasto eller annen motor-/kupevarmer montert. Både motor og kupe er kald når jeg starter opp. Derfor lurer jeg på tildekking av radiatoren for raskt å få opp varmen. Noen som har forsøkt?

Vi har ikke noe særlig lave temperaturer her på Nordvestlandet, bare masse surt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke om det er diesel eller bensinbil du har. Det kan ha litt betydning.

Om du dekker til for mye og motor blir form varm, så vil se det på temp-måleren.

På Dieselbilen hos oss (A4 med 1.9 tdi) så hiver jeg en papp-plate foran radiatoren om vinteren - under panseret.

Jeg tror imidlertid ikke tildekning hjelper så veldig mye.Har man diesel, men ikke Webasto så må man nok fryse de første 3-4 mil :)

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1,4 TSI.

Diesel ga jeg fort opp, jeg hadde -09 mod Oct 1,9 TDI to vintrer, men motoren ble aldri helt varm. Jeg har 13 km til jobb, og måleren viste kanskje 60-70 grader når jeg parkerte. Bensin er bedre, men ikke like bra som eldre motorer.

Jeg har ved ett tilfelle kjørt 35 mil med en papp-plate som dekket 95% av radiatoren, men da var det -16 grader og viften hadde "hengt seg opp" og gikk hele tiden. Måleren lå likevel dønn på 90 grader hele veien, helt etter boka.

Tildekking hjelper, men hvor mye er det lurt å dekke til? Jeg tenker å ha et sitteunderlag rett foran radiatoren, det er vel AC som er fremst, så det blir en liten avstand til kjølevannsradiatoren. Er det annet inni motorrommet som er avhengig av kjøling av fartsvinden (turbo)? Det er selvfølgelig åpent til luftinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skal prøve noe sånt, 27 av 43 cm av radatorhøyden dekkes av platen + spalter rundt, da selvfølgelig. Foreløpig ser det ut til å virke greit. Motortemperaturen stiger raskere, og legger seg greit på 90 grader. Men det er sikkert mulig å dekke til mere.

post-135053-0-19838300-1383861743_thumb.jpg

post-135053-0-06228000-1383861769_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider