Gå til innhold

Passat 1.9 tdi 3b 02 mod, turbo hakker

Ranger emnet


passelaten_89

Anbefalte innlegg

Har en vw passat 1.9 tdi, 3b. Turboen havarerte i mars, jeg satt da bilen på verksted, og fikk byttet turboen. 

 

For noen uker siden så begynte turboen og hakke, og det kommer en ulelyd fra førersiden på bilen som bygger seg opp med turtallet. Turboen hakker ved pådrag, og enkelte ganger mister den effekten. Spessielt merker jeg dette i oppoverbakker, da kjenner jeg at turboen plutselig kutter og mister fart, før den kobler seg på igjen og gir effekt. Kommer mye eksos ut av bilen nå, og i ny og ne spytter den svært svart røyk.

 

Jeg har tatt ut egr-ventilen og eksosmanifoildn og renset dette, uten at det hjalp. 

 

Eneste som gjenstår er å sjekke vakumslanger, luftmassemåler, forså å få sjekket turboen/wastegaten. 

 

 

Noen som har hatt et lignende problem som kan være behjelpelig med problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke effekten på turboen, men effekten på motoren. Motoren trenger luft og drivstoff for å lage energi/kraft. Får den mindre av en ting, så blir det jo feil

 

Jeg hadde noe av det samme på bilen min (A6, 1.9TDI AFN) Da jeg dro hardt på, spesielt i 3. gir kuttet bilen ut og mistet mye effekt i motoren. Da gikk bilen i nødmodus. Den var også ujevn på gass pådrag. Men da jeg byttet diesel filteret så ble problemet borte. Jeg har nå kjørt i 1/2års tid uten det problemet nå. Men sjekk vakum slangene også. Mange av mine var ødelagte. Jeg byttet alle til slutt. Koster så lite. Men husk å KUN bytt en og en. Ikke dra ut alt på en gang ;)

 

Diagnose på bilen skader heller ikke ;) 

 

Edit:
Her ser du noen av slangene mine

138299559631573100_resized.jpg?width=192

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke effekten på turboen, men effekten på motoren. Motoren trenger luft og drivstoff for å lage energi/kraft. Får den mindre av en ting, så blir det jo feil

 

Jeg hadde noe av det samme på bilen min (A6, 1.9TDI AFN) Da jeg dro hardt på, spesielt i 3. gir kuttet bilen ut og mistet mye effekt i motoren. Da gikk bilen i nødmodus. Den var også ujevn på gass pådrag. Men da jeg byttet diesel filteret så ble problemet borte. Jeg har nå kjørt i 1/2års tid uten det problemet nå. Men sjekk vakum slangene også. Mange av mine var ødelagte. Jeg byttet alle til slutt. Koster så lite. Men husk å KUN bytt en og en. Ikke dra ut alt på en gang ;)

 

Diagnose på bilen skader heller ikke ;) 

 

Edit:

Her ser du noen av slangene mine

138299559631573100_resized.jpg?width=192

 

Ja fusk på motoren kan jo igjen slå ut på turboen siden eksosen går gjennom der. Min kutter litt sporadisk, den kutter aldri helt, bare hakker no jævlig og så komme seg, men spessielt i oppoverbakker kutter den. Jeg er ganske fersk på det mekaniske. Jeg driver å selvlærer meg litt, blir gal av å vær avhengig av kompiser for å få hjelp. 

Vet ikke helt hvor mange vakumslanger der på bilen og eller hvor de ligger, så det kan jo bli utfordrende å finne.

 

Kan se du har noen defekte slanger på bilde :P Men hvor de stammer fra i motorommet må gudene vite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanskelig å sjekke vakumslangene selv. Fjern motordeksler så ser du dem lett. Går mellom dysene f.eks. Rundt med turboen, magnet ventilen. Er bare å dra de av, sitter ikke skrudd fast

 

De originale vakumslangene har stofftrekk rundt seg. Som du ser på bilde her:
P1010694.jpg

 

Ta av en slange. Sett fingern på ene siden og sug på andre ;) da vil du merke om den er tett

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanskelig å sjekke vakumslangene selv. Fjern motordeksler så ser du dem lett. Går mellom dysene f.eks. Rundt med turboen, magnet ventilen. Er bare å dra de av, sitter ikke skrudd fast

 

De originale vakumslangene har stofftrekk rundt seg. Som du ser på bilde her:

P1010694.jpg

 

Ta av en slange. Sett fingern på ene siden og sug på andre ;) da vil du merke om den er tett

 

 

Hvor får jeg kjøpt slangene da?  Tenker jeg skal plassere bilen en strategisk plass idag og begynne å rive ut og erstatte gamle vakumslanger. En slange spessielt den som går til wastegaten er flerret opp! lurer på om det kan ha noe effekt å bytte den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som et siste tips til deg ;) Om du skal begynne å skru på egen bil, og ikke er helt kjent med alt på bilen så kan det lønne seg å kjøpe en diagnose maskin. Sånt får man kjøpt fra 100kr og oppover på ebay. 

 

F.eks min, kjøpt i Norsk butikk og litt mer påkostet. Den forteller meg hva som er galt i klartekst på skjermen. Da jeg er ferdsig å skru, kan jeg gå inn å slette feilmeldingene som ligger i bilen. F.eks den feilen du har på bilen nå kunne du fått ut som feilkode. Og hadde du slått opp den feilkoden på nettet så hadde det nok stått som mulig årsak "air leak" f.eks ;) Da er det mye lettere å vite hvor du skal begynne å skru

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som et siste tips til deg ;) Om du skal begynne å skru på egen bil, og ikke er helt kjent med alt på bilen så kan det lønne seg å kjøpe en diagnose maskin. Sånt får man kjøpt fra 100kr og oppover på ebay. 

 

F.eks min, kjøpt i Norsk butikk og litt mer påkostet. Den forteller meg hva som er galt i klartekst på skjermen. Da jeg er ferdsig å skru, kan jeg gå inn å slette feilmeldingene som ligger i bilen. F.eks den feilen du har på bilen nå kunne du fått ut som feilkode. Og hadde du slått opp den feilkoden på nettet så hadde det nok stått som mulig årsak "air leak" f.eks ;) Da er det mye lettere å vite hvor du skal begynne å skru

Har diskutert litt med kompiser og sett litt på nettet, og jeg er kommer fram til at det som mest sansynlig er feilen er en slange som går fra intercoolen lekker eller ikke sitter helt som den skal. Det forklarer mye bedre at bilen bruker MYE diesel, lager svart eksos, ikke helt får trykket opp i tur og at det følger en bilyd som øker i volum i takt med turtallet :P

 

Har vurdert å anskaffe meg enn så maskin som leser av bilen, har til nå hørt at det er jævlig dyrt. Men får se hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrt? Du trenger ikke å kjøpe den værste maskinen. Holder med en liten scanner. F.eks denne, 110kr gratis frakt. 

 

http://www.ebay.com/itm/U281-OBD2-Diagnostic-Scanner-Code-Reader-for-Skoda-VW-/150843899832?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item231eff3fb8&vxp=mtr

 

Om innsugslangen ikke sitter helt riktig, så skru den fast da ;) Slangeklemme på hver side. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser den maskinen av bilen, og forteller meg akkurat hva problemet er? eller spytter den bare ut koder som jeg må finne ut av selv? 

 

Jeg klarte ikke å finne noe galt me slangene i går, jeg var både under og over bil, kjente ikke noe trykkluft som ble blåst ut noen plass. Så bilen står på verksted idag. Så får man håpa at de finner ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår