Gå til innhold

Rimlig eksos til GOLF 4 ?

Ranger emnet


santho96

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Spørs! 

 

Hva er rimligst ? 

 

Får man mer effekt med annen eksos ? 

 

Er kvaliteten og holdbarheten bra på andre eksos ? 

 

Går bra med uorginalt eksos anlegg også så lenge det er org bare billigere ? 

 

Hvordan blir lyden evt. ? og må dette godkjennes ? og hvordan blir det med EU kontroll ? (skal i hovedsak settes i stand for å få den gjennom EU kontorollen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er iallefall sports eksos :)

 

http://www.xtremecar.no/tuning/effektanlegg/volkswagen/golf-iv-1-4-1-6-1-8-1-8t-1-9tdi-1-9sdi-2-0-2-3-v5-1117.html

 

Ingen problem å komme igjennom EU kontroll med denne. Er bygd til å holde seg innafor det lovlige på dB støy. Men ser jo mye bedre ut da, og høres bedre ut. Jeg har hatt et simons eksosanlegg på en tidligere bil. Gikk rett igjennom EU kontrollen

 

 

 

Fordeler ved Simons sportsystemer:
5-8% Høyere effekt
Sporty lyd
Lavt motortrykk gir lavere bensinforbruk
Sterk konstruksjon og høy kvalitet på råmatrialene gir lang levetid

 

Alt på den lista over er jo fordelene. Effekten må du se bort fra. Tviler på du oppnår noe der.. Kanskje litt "sprekere" i høyere turtall

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er iallefall sports eksos :)

 

http://www.xtremecar.no/tuning/effektanlegg/volkswagen/golf-iv-1-4-1-6-1-8-1-8t-1-9tdi-1-9sdi-2-0-2-3-v5-1117.html

 

Ingen problem å komme igjennom EU kontroll med denne. Er bygd til å holde seg innafor det lovlige på dB støy. Men ser jo mye bedre ut da, og høres bedre ut. Jeg har hatt et simons eksosanlegg på en tidligere bil. Gikk rett igjennom EU kontrollen

 

 

Alt på den lista over er jo fordelene. Effekten må du se bort fra. Tviler på du oppnår noe der.. Kanskje litt "sprekere" i høyere turtall

 

Takk for link!

 

Hvilken av typene anbefaler dere ALU Quality, TOP QualitySS Quality - Rustfritt ? Bilen har gått 230 000 km, og kommer ikkje til å holde alt for lenge tenker jeg så må ha et eksosanlegg som holder ut bruks tida til bilen helst! 

 

Følger det med papir elns for å lever med til EU kontroll, eller er DB nivå under maks tillatt ? 

 

Finner jeg de TOP QualitySS Quality - Rustfritt eksosene på sida av linken ? Altså de eksosene tl 3900 kr og 4000 kr ? 

 

Er det samme eksos på GOLF 1,6, 1, 8 og 1,4  ? 1998 ? (evt. hvilke årsmodeller blir det endringer ? ) 

 

 

Morsomt nok, så er som oftest effektanlegg billigere enn originalt :-p

 

Men, husk bare å kjøpe rustfritt!! :)

 

Så det, er typisk slik på mopeder som jeg er vant til å holde på med også. Er du sikker på at jeg burde bruke 4k på rustfritt eksos når bilen er såpass gammel og har gått så langt ? Vil ikkje Alu holde ? Eller ruster det igjen med engang ? evt. noe behandling jeg kan gjør ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte det billigste på min Audi 80 ;) Sto vel på bilen i 2år uten problem, solgte bilen da så vet ikke hvor lenge det holdt. Men på de to årene jeg hadde bilen så var eksosanlegget bra det.

 

Jeg fikk ikke med noen dokumentasjon på eksosen, men støy nivået skal være under det maks tillatte. Skal bare være å sette på og kjøre

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, det holder jo en stund! Det er bare et spørsmål om hvor kvalitetsbevisst en er :p 

 

Men jeg har lært på den harde måten... Man kjøper ikke slitedeler fra biltema, og man kjøper rustfritt til biler som brukes på vinteren.... :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte det billigste på min Audi 80 ;) Sto vel på bilen i 2år uten problem, solgte bilen da så vet ikke hvor lenge det holdt. Men på de to årene jeg hadde bilen så var eksosanlegget bra det.

 

Jeg fikk ikke med noen dokumentasjon på eksosen, men støy nivået skal være under det maks tillatte. Skal bare være å sette på og kjøre

 

Okei, takk for en ok pekepinn på hvorlenge det kan vare! Vet du om noen produkt jeg kan bruke for å øke holdbarheten ? 

 

Er det overlakkert fra før ? Har hørt at mange bruker jøtul ovnslakk på moped eksos anlegg! Kan jeg evt legge på flere lag med det før lakkering ? Eller biltema varme lakk ? 

 

Flott ser ut som det blir dette eksos anlegget her! Greit med litt finer lyd når jeg først har behov for å bytte eksos! 

 

Må jeg skjære / kutte i bak skjermen ? (for å montere eksosen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, det holder jo en stund! Det er bare et spørsmål om hvor kvalitetsbevisst en er :p 

 

Men jeg har lært på den harde måten... Man kjøper ikke slitedeler fra biltema, og man kjøper rustfritt til biler som brukes på vinteren.... :)

 

OKei, nja vil nå si biltema er helt ok om de har rett eksos til bilen. Har brukt div produkt fra biltema til moped og båt, og er fornøyd kontra prisen. Kompis kjøpte et eksos til sin POLO 1,4 for 1000 kr. Det vil jo selvfølgelig vær brukende  1-2 år minst. kontra org pris 2000-2500 kr. 

 

Men så klart rustfritt er best om du har en bil som du skal koste på litt og vil holde en stund. 

 

Skal bruke dne som første bil nå, den har rulla 230 k km, og trekker mer olje en normalt. Kjenner clutchen og og girkassa er mye mindre smud enn da vi kjøpte den på 112 000 km. 

 

Men er greit å kjøpe rust fritt eksos om jeg skulle finne på å sette inn ny girkasse og motor i bilen. Men føler det blir for kostbart for bilen og alderen. 

 

 

 

Noen som vet om det er samme eksos på GOLF 1,6, 1, 8 og 1,4  ? 1998 ? (evt. hvilke årsmodeller blir det endringer ? ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme "design", men eksosen på en 1,8 er tykkere i diameter enn en eksos fra 1,4 (naturligvis). 

 

Du kan godt kjøpe et 3" effektanlegg, men du må "trappe" det ned til 1,75", 1,5" (eller hva enn som er standard på knøttmotoren) ved katalysator :)

På min Golf 3 VR6 for eksempel, er det originalt 2" eksos ca. Dette måtte jeg trappe opp til 2,5" etter katalysator på grunn av effektanlegget :)

 

Poenget mitt er, at det er samme eksosanlegg for alle Golf 4 (UNNTATT 4-MOTION OG R32, MULIGENS GTI), så du kan velge og vrake :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme "design", men eksosen på en 1,8 er tykkere i diameter enn en eksos fra 1,4 (naturligvis). 

 

Du kan godt kjøpe et 3" effektanlegg, men du må "trappe" det ned til 1,75", 1,5" (eller hva enn som er standard på knøttmotoren) ved katalysator :)

På min Golf 3 VR6 for eksempel, er det originalt 2" eksos ca. Dette måtte jeg trappe opp til 2,5" etter katalysator på grunn av effektanlegget :)

 

Poenget mitt er, at det er samme eksosanlegg for alle Golf 4 (UNNTATT 4-MOTION OG R32, MULIGENS GTI), så du kan velge og vrake :)

 

Takk for svar! Nyttig info! 

 

Når du mener jeg må trappe ned, mener du at jeg må sette i en spacer p.ga ytre diameter til katalysatoren er f.eks 1,75 " mens innvendig diameter til Sporteksosen f.eks er 2,5 " ?

 

Følger evt. disse spacerene med når jeg kjøper eksos anlegget på nettsiden som er linket til tidligere ? I og med det står det er til flere biler med ulik motor ? Eller står spaceren montert på bilen fra før av ? 

 

Så jeg kan egentlig bruke et eksos fra en annen golf, ved å bytte spacer ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke eksos fra en annen Golf ja :)

 

Det jeg prater om er "Trapperør". Biltema selger disse :) 

 

 

Her er et bilde fra mitt prosjekt: 

null_zps02e1b2ab.jpg

 

Der ser du effektanlegget fra venstre. Effektanlegget er festet til et trapperør som blir mindre i trinn (Med en vanlig rørskøyt). Den andre enden av trapperøret festes til katalysator med en siste rørskøyt ;-)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår