Gå til innhold

Dashbordlys & lys i midtkonsoll fungerer ikke (med unntak av kjørecomputer og varsellamper)

Ranger emnet

didico

Anbefalte innlegg

Hei. Problemer med min 2001 golf 1,9TDI 4-motion highline. 

Var ute å kjørte for noen dager siden da lysene på dashbordet og instrumentpanelene forsvant. Dette skjedde i det jeg skrudde på langlysene igjen etter å ha møtt en bil.

Lysene i speedometeret, turtallsmåleren, klimaanlegget og div. instrumenter i midtkonsollener er borte, men varsellampene og kjørecomputeren fungerer fortsatt fint. 

I noen dager etterpå blinket lysene til i det jeg kjørte over fartsdumper etc, men dette skjer ikke nå lengre. Når jeg gløder fungerer alt som det skal, men det slukker i det jeg starter motoren. Enkelte ganger blinker det også til i det jeg skrur på blinklysene eller langlysene, men det er ikke alltid.

Lysene RUNDT lysbryteren (ikke dimmeren) fungerer ikke, men lyset på selve bryteren fungerer fint.

2008-08-28_185957_dash_illumi_adjust.JPG

Står på nettet at det skal gå 12V til den grå/blå ledningen på bildet (kontakten bak bryteren på det forrige bildet), men har målt og får ingen utslag. Noen som vet hvor denne er jordet?

Golf112.jpg

Bilelektronikk kan være noe herk, men har feilsøket litt selv og funnet ut at alt av lyspærer inne i bilen skal være i orden. Alle sikringer, samt lys på utsiden av bilen (baklysene skal visstnok være i koblet sammen med instrumentlysene i bilen) er i orden. Regner med at dette kanskje kan være noe med et relé eller jordingsfeil (?) men finner ikke noe koblingskjema som passer til min modell. Har vært på verksted med den, de koblet seg til bilen og fikk ikke opp noen feilmeldinger - og etter to-tre timer med feilsøking fikk jeg beskjed om at de ikke fant ut noe og kunne fortelle at det var en elektrisk feil (noe som er veeldig innlysende, så jeg regner med at de ikke var helt oppdatert på bilelektronikk). 

Håper noen her kanskje kan ha erfaringer med dette, siden det er usikkert hvor mye det vil koste å få et verksted til å finne & fikse problemet. Kjedlig om det koster alt for mye når det er et så "lite" problem.

Takker for all hjelp og alle svar!

- Didrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge skjema jeg har skal den grå/blå gå til multifunksjons control modulen

Men skal den få, eller gi signal til modulen? Kan være dårlig kontakt i selve lys bryteren din. For på stilling 0 skal du jo ikke ha lys i dashbordet. Vrir du om bryteren så skal lyset på dashbordet tenne seg. Så prøv med en annen lysbryter. Kan være at den du har ikke gir 12V signal på grå/blå kabelen mot modulen. Derfor tenner ikke lysene i dashbordet seg

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...