Gå til innhold

Startproblemer X20DTH 2000modell

Ranger emnet

Yso

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper noen har noen gode tips her.

Jeg sliter med start av bilen når den er kald. Den kan godt starte ganske raskt men så dø selv om jeg gir gass. Deretter kommer den som regel på andre forsøk etter cirka 30 sekunder på startern. Har jeg først fått start og kjører, kort eller langt, vil den starte som normalt ved neste start når den er (litt) varm. Står den over natta kan den på nytt være like vanskelig å få start på.

Ingen motorlampe lyser og den gløder som normalt. Dieselpumpen er kun 5 år gammel så jeg håper det ikke er den. Har lest feilkoder med Biltemaleser men ingenting dukker opp der.

Noen som har noen gode ideer til hva dette kan være?

-Y-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er 0 grader til 3-4-5 minusgrader så vil den være tungstartet med en deffekt glødeplugg for eksempel.

Er ikke sikker på hvor den temp føleren sitter, men som regel så sitter de på eller i nærheten av termostathuset. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Prøvde ny kaldstart med godt oppladet batteri men nå var det ikke mulig å få start.

Byttet glødeplugger uten noe hell. De gamle så ikke bra ut så det var sikkert greit.

Er det noen som kan forklare meg nærmere om hvor temperaturføleren til motorstyringen sitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering:

Måler normal motstand i temperaturføleren og den er ren og pen. Kan trolig utelukkes som årsak nå...

I lokket til dieselfilterhuset går det en plugg inn (diesel forvarmer?) der så det ut som det kom inn diesel fra selve filterhuset. Noen som vet noe om slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags temperatur var det ute når du målte da? I følge autodata skal den ligge på 5806 ved 0 grader ute. Det er en ntc føler som så høyere temp motoren er på jo lavere signal avgir den. 

Det andre du skriver vet jeg ikke noe om, bare å følge ledningen om mulig. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider