janpg Skrevet November 9, 2013 Rapporter Share Skrevet November 9, 2013 Hei forumet Jeg har et spørsmål som det pleier å være til forumet. Er det plundrete (dvs mer plundrete enn vanlig) å bytte fjærer på en 207 CC? Skal bytte alle 4 + ei kule på bærebrua. Dette er en bil jeg har liten erfaring me, så derfor spørsmålet. :thumb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Iversen88 Skrevet November 10, 2013 Rapporter Share Skrevet November 10, 2013 Tror det her skal hjelpe. Har gjort dette på 207 en gang eller to ;) Foran: Fjærbeinet sitter neddi spindelen. Letteste er å ta av kaliper å henge den forsiktig etter slangen - braketten som kaliperen sitter på - så skiva. Må ikke ta av skiva men blir enklere å hanskes med :) Løsne muttra på endeleddet, 16mm. Ta ut kontakta til ABS sensoren, fest ledningen til spindelen med strips f.eks Neste blir å løsne senter muttra(27 mm) som holder akslingen på plass for så å dunke den inn så du vet at akslingen er løs fra navet. Akslingen sitter veldig løst i kassa så den har lett for å dette ut å da renner det girolje, men presse du den inn igjen fort så går det bra. Akslinger tåler faktisk noen slag mot gjengene på Peugeot, mot att man treffer rett på. Neste bli å løsne bolten som klemmer kula fast til spindelen. Den sitter ofte godt fast å da hjelper det med en tykk meisel for å sprenge ut godset rundt kula noe for så å jekke ned bærearmen eller slå ned bærearmen. Bærearmen tåler noen slag med en stor hammer. Rustløser er fint. Når den kula er løs fra spindelen å du kan bevege ut hele spindelen, pass på å dytt etter akslingen så den ikke detter ut fra kassa. Løsne toppskruene/muttrene, husker ikke. Tata! Fjærbeinet er delbart fra spinden men det hender att den skruen sitter så godt fast att den bli skada/knekker, og jeg hukser ikke sikkert på om bærearmen går langt nok ned for att det er letter den veien. Du kjipper til spissinga også for fjærbeinet setter seg ikke akkuratt der den satt å da burde du ta spissings kontroll, om du ikke skal gjøre det lell. Bak: Ta av bakhjula og løsne nedre boltene til demperene, sett en jekk under fjærskåla å jekk litt til du får ut bolten. Trenger bare en jekk. Når du har fått ut bolten på den andre sida slipp ned jekken, da kan du ta bort jekken å lat hele greia henge fritt å da kan du ta ut fjærene og inn med nye. Det er nesten ikke spenn på fjæra så det er ikke noe fare for att fjære kommer skytende ut :) Bærekula: Er ikke den bytta før sitter den nagla fast, 3 stk. Slipe ned naglene. Kan sitte godt fast lell så hende man må borre gjennom for att tappen skal slippe fra hullene i bærearmen. Lykke til :) janpg reagerte på dette 1 Siter Har biler Har hatt biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janpg Skrevet November 11, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 11, 2013 Tror det her skal hjelpe. Har gjort dette på 207 en gang eller to ;) Foran: Fjærbeinet sitter neddi spindelen. Letteste er å ta av kaliper å henge den forsiktig etter slangen - braketten som kaliperen sitter på - så skiva. Må ikke ta av skiva men blir enklere å hanskes med :) Løsne muttra på endeleddet, 16mm. Ta ut kontakta til ABS sensoren, fest ledningen til spindelen med strips f.eks Neste blir å løsne senter muttra(27 mm) som holder akslingen på plass for så å dunke den inn så du vet at akslingen er løs fra navet. Akslingen sitter veldig løst i kassa så den har lett for å dette ut å da renner det girolje, men presse du den inn igjen fort så går det bra. Akslinger tåler faktisk noen slag mot gjengene på Peugeot, mot att man treffer rett på. Neste bli å løsne bolten som klemmer kula fast til spindelen. Den sitter ofte godt fast å da hjelper det med en tykk meisel for å sprenge ut godset rundt kula noe for så å jekke ned bærearmen eller slå ned bærearmen. Bærearmen tåler noen slag med en stor hammer. Rustløser er fint. Når den kula er løs fra spindelen å du kan bevege ut hele spindelen, pass på å dytt etter akslingen så den ikke detter ut fra kassa. Løsne toppskruene/muttrene, husker ikke. Tata! Fjærbeinet er delbart fra spinden men det hender att den skruen sitter så godt fast att den bli skada/knekker, og jeg hukser ikke sikkert på om bærearmen går langt nok ned for att det er letter den veien. Du kjipper til spissinga også for fjærbeinet setter seg ikke akkuratt der den satt å da burde du ta spissings kontroll, om du ikke skal gjøre det lell. Bak: Ta av bakhjula og løsne nedre boltene til demperene, sett en jekk under fjærskåla å jekk litt til du får ut bolten. Trenger bare en jekk. Når du har fått ut bolten på den andre sida slipp ned jekken, da kan du ta bort jekken å lat hele greia henge fritt å da kan du ta ut fjærene og inn med nye. Det er nesten ikke spenn på fjæra så det er ikke noe fare for att fjære kommer skytende ut :) Bærekula: Er ikke den bytta før sitter den nagla fast, 3 stk. Slipe ned naglene. Kan sitte godt fast lell så hende man må borre gjennom for att tappen skal slippe fra hullene i bærearmen. Lykke til :) Takk så mye det komer veldig godt med :) Vi får klemme i vei og gjøre et forsøk :drive2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.