Gå til innhold

1.9 TDI Automatkasseproblemer

Ranger emnet


NSR125

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har prøvd få hjelp før uten vellykket resultat.

 

Min audi A4 1,9 TDI AFN 1997  er blitt syk for lenge siden.

 

Problemet er:

 

Det startet med jeg kom kjørende med girspaken i D (drive).

Da ser jeg at lyset blir rødt i lyskrysset og jeg starter bremse ned.

Da merket jeg bilen begynnte hoppe/rykke før den kveltes. Jeg satt spaken i Park og startet bilen. Satt spaken i D og kjørte avgårde uten noe problem. Så gikk det noen dager og samme probleme kom tilbake. Da tenkte jeg det var lenge siden oljen var skiftet på girkassa. Gikk til innkjøp av pakning, filter og ATF olje. Skiftet alt nyinnkjøpte og fyrte avgårde. Det gikk ikke 15 min før probleme va på plass igjen. Når jeg nærmet meg kryss/vikeplikter satte jeg spaken i N så jeg ikke skulle kvele bilen. Men nå merket jeg at når jeg da satt spaken i 1,2,3 eller D, så smallt den i gir uten og slure.

Nå begynnte det bli vanskelig og kjøre bilen. Den smallt i gir når jeg satte den i 1,2,3 eller D og kveltes. Jeg ringte en kompis får og få dyttehjelp. Han dyttet så bilen fikk litt fart. Da satt jeg bilen i D og kjørte hjemover. Jeg merket under akselerasjon at biln ikke slurte i det hele tatt.

Nå har bilen stått i sikkert 6-7 mnder.

Jeg har ikke lyst frakte den til huggeri pga jeg liker bilen og har helt nye dempere, fjærer, bremseskiver, klosse, 2 calippere +++.

 

Er det noen som skjønner hva problemet kan være?

Jeg finner ingen 4 trinns automat kasser i norge/sverige. Er denne kassen på noen andre biler? Kan jeg montere på en annen kasse? Håper på svar så jeg slipper ta farvell med audien!

Dette er vell en 4 trinns automatkasse og ikke triptronic. Noen sier det er 4 trinns med overdrive eller noe sånnt, men ikke vet jeg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo muligheter for og overhale den girkassa som sitter her. Problemet med Audi og automatgir fra slutten av nittitallet er at Audi sa at det aldri var nødvendig og skifte olje på disse kassene og derfor skjer dette. Du kan nok regne med en pris på minst 20 tusen for overhaling av kasse, men du kan jo høre litt rundt. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er som mr.Opelduude forklarer - Audi mente disse kassene ikke trengte vedlikehold og da går det til det ryker.

Jeg vil tippe det er en(lite sannsynlig) eller flere av clutchlamellene inne i kassen som er gåene. Jeg holder på å kjøpe en A8 og her det samme problemet. Girkassen må overhales eller kjøpes nytt - Jeg var heldig her, fordi han jeg kjøpte bilen av hadde lurt han og da måtte han pent koste dette selv som forhandler. Nå vil ikke jeg strø salt i såret, men disse kassene er ikke billig og som Opelduude sier, så 20 tusen er MINST det du må ut med for å få overhalt den.

 

Jeg ville heller satset på et huggeri og skaffet en kasse. Byttet olje og filter på denne - Da har du kasse noen år til!

 

 

-Daniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår