Gå til innhold

Hvinelyd fra girkasse, multitronic

Ranger emnet

nikkor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en multitronic kasse som lager litt whine/ulelyd når den er kald, det høres nesten ut som et gåent hjullager, men det har jeg sjekket at det ikke er.

Problemet er der kun når bilen er kald, så dvs at lyden kommer når jeg rygger bilen ut fra parkeringen i lav fart, og så kommer den tilbake igjen når bilen kjører over 30km ca. Når bilen er lunken og varm går lyden bort med engang, og kommer aldri tilbake. Da lager det heller ikke lyd når jeg rygger.

Om sommeren skjer heller aldri dette problemet selv om bilen har stått lenge og er kald. 

Aldri noe nykking eller slikt ved girskjft, og girkassen fungerer egentlig helt perfekt. Lyden går bort når jeg setter den i "N" når bilen er kald.

Kassen er fra 2003 og har gått 200k km, den har hatt oljeskifte (5l) 3 ganger (60,120,180).

Hva kan lyden komme av? 

Lyden minner mye om denne: http://www.youtube.com/watch?v=Q8t3UR7VAVo

Men problemet hans er der hele tiden ,og det var kun når han trykket inn gassen. Lyden min er der kun når bilen er kald, og det spiller ingen rolle om gasset er trykket inn eller ikke.

Problemet hans var olje lekkasje på girkassen, men jeg synes det er rart om det er tilfelle hos meg ettersom det bare er når bilen er kald og at det ikke er tegn til lekkasje under.

Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Glem det, så først nå at det var skiftet olje ofte på kassa. 

Det som kan hjelpe er full flushing av kassa, for når du tapper av olja manuelt får du bare ut 1/3 av olja som er i kassa. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Multitronic tar 7,5l, så når de bytter 5 liter er det ikke så mye igjen, men det kan jeg selvfølgelig gjøre selv om jeg hadde tenkt til å vente til neste intervall. Byttet nemlig oljen når jeg byttet ecu i slutten av 2011, fordi da måtte de ut med alt i kassen siden hjernen ligger innerst, det kostet jo en formue.  :coplight

Har googlet litt dette med uling og mange som nevner lite olje på kassen generelt på andre kasser, men felles for de er at da er lyden der hele tiden, ikke slik som hos meg. Oljen blir jo tynnere når den blir varm, så da forstår jeg ikke hvorfor den skulle slutte å ule når den er varmere? Tror du fortsatt det er lite olje i kasse eller diff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uten quattro, glemte å skrive det. :)

Diff sitter sammen med kassen og er på 2 liter har jeg lest, kan få sjekket den men da må jeg inn til møller igjen og det var det jeg håpet jeg skulle slippe. 

Står dette  The differential is located in the same compact housing as the transmission. 

Er dette noe unikt for multitronic, eller er det vanlig?

Viktigste var egentlig årsaken til at lyden går bort når den er varm, fordi det forstår jeg ikke.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne blir jo smørt av automatoljen, det er ingen egen lukket del inni girkassa som du må demontere kassa for og få skifta olje på. 

Så tråden din på diskusjon og ja. Du bør få sjekket at det er nok olje på kassa di. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne blir jo smørt av automatoljen, det er ingen egen lukket del inni girkassa som du må demontere kassa for og få skifta olje på. 

Så tråden din på diskusjon og ja. Du bør få sjekket at det er nok olje på kassa di.

Det står at den har seperat beholder på 2l, som går utenom.

Jau, får gjøre det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at den har seperat beholder på 2l, som går utenom.

Jau, får gjøre det. :)

Hvor kan du lese det? Står ikke noe om det når jeg velger multitronic inne på den oversikten der.  Nå tror jeg ikke at den oversikten der dekker en såpass gammel bil, for det finnes nyere generasjon av denne girkassa. Mulig dette er noe de har funnet på nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står her: http://multitronic-box.com/questions-and-answers

Det gjelder kassen min, spørsmål 12 er ang diffen.

"12. Is it possible to repair the differential of the gearbox, when there is visible damage on it?

NO, it is not possible to repair the differential due to the fact that the two movement mechanisms are produced together and they represent a unique couple. To avoid problems with the differential it is necessary to change the oil inside (G 052 190 A2 – two litres) every 80 000 kilometres."

Men skal få sjekket oljen, jeg forstår bare ikke hvorfor det bare uler når det er kaldt eller kaldt om sommeren... Virker så rart at det er dårlig med olje når jeg ikke hører det ellers, trodde det var en logisk forklaring. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Snodig lyd. Få skjekket opp oljenivået i kassa.

Opplever du noen form for nykking under kjøring eller akselerasjon?

Hvordan oppfører den seg ved bakkestart i revers?

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Aldri noe nykking, bakkestart revers fungerer helt fint.

Den står hos møller nå, og de skal prøvekjøre og sjekke olje på kasse og diff i morgen som jeg ba om, det blir spennende å se hva de sier.

Det ble byttet 5l som er vanlig intervall 28-02-2011 på 178.000km, da skal det egentlig ikke skiftes før på 240.000, men det kan jo tenkes at en flush kanskje er lurt, det er jo 2,5 år siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider