Gå til innhold

Hvinelyd fra girkasse, multitronic

Ranger emnet


nikkor

Anbefalte innlegg

Iom. at det ikke er noen nykking eller sluring i revers er ikke lamellene utslitt.

Heller da mot det som Quattro nevner, beltet/kjedet kan lage ulyder, evt trinsene som kjedet løper på.

Ta en flushing med bytte av filter å sats på at det hjelper :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra! 

Møller fant ikke noe feil på kassen når de hadde den inne i dag, så de skal ha den til i morgen og montere lytteutstyr for å høre helt hvor lyden kommer fra. Olje på diff og kasse var på riktig nivå sa de. 

 

Lyden er også så merkelig. Hvis jeg setter den i "N" så kommer lyden 100% om jeg ruser motoren mens jeg ruller, men når jeg kjører i "D" kommer lyden 100% når jeg har gasser og slipper gassen brått, noen ganger hører jeg den også bare jeg har den i "D" og kjører med vanlig fart og gassen inne, men det er ikke hele tiden, og mest hvis jeg kjører i over 60-70km+. Kjører jeg veldig forsiktig med gassen i 30-50km og uten å slippe gassen brått så kommer ikke lyden svært svært sjelden. 

 

 

Filteret på kassen min sitter helt innerst i kassen, så da må de ut med hele kassen for å få det byttet, så det går dessverre ikke. :/ Møller hadde hele kassen ute forrige gang de byttet olje når hjernen måtte byttes(2011), men da byttet de ikke filteret utrolig nok. :) Det sitter dog et ekstern filter på utsiden ved radiotoren har jeg lest, kan jo ta å bytte det hvertfall. 

 

Audi i strømstad tok 2300kr for olje bytte(6l), så da kommer jeg til å gjøre det. Det blir ikke full flushing, men kassen rommer bare 7l, så den siste literen gjør vel ikke så mega mye, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut mht det filteret, de fleste har filter skrudd fast innenfor bunnpanna som en får fin tilgang til når bunnpanna er demontert.

Har sett på tegning over girkassa di, men ble ikke klokere ang. plassering av filteret.

 

Hvis olja i utgangspunktet er fin er det ikke noe problem å ta vanlig oljeskift, problemet er hvis det er fremmedlegmer i olja, da bør du virkelig vurdere flushing.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det som står på nettet og i følge møller så må man ut med hele innmaten til kassen for å bytte filteret, men det utvendige filteret går ann å bytte. :)

 

Bilde nr 1 skal være det utvendige filteret, og bilde nummer 2 er utifra det jeg forstår på tegningene det innvendige. Bilde nummer 3 i enden ved ecu.

 

Det burde kanskje møller ha sjekket? De hadde ikke sjekket mer enn at det var nok olje sa de. Jeg får be audi i Sverige ta full flushing, koster vel ikkke så mye ekstra håper jeg. :)

 

 

 

post-144881-0-96575200-1385061398_thumb.png

post-144881-0-67836800-1385061409_thumb.png

post-144881-0-90913600-1385061809_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått løst problemet folkens! :) 

 

Lyden kom av et oljerør som gnisset inntil en klemme på turboslangen. De forandret på feste av røret, og nå kommer ikke lyden mer.  ;)  Ganske random egentlig, men bra de fant ut av det! Veldig fornøyd med Møller faktisk, utrolig god service.

 

 

Det er har dog dukket opp en ting som ikke var der før jeg leverte bilen, nå lyser glødelampen periodisk, og de har lest av feilkode der det står at det er periodisk feil på bremselysbryter.

 

Har googlet litt og sett at det kan ha sammenheng, tror dere det vil løse det? Det skjedde bare 1 gang i løpet av en biltur på 40min at den blinket, så er vel ikke farlig håper jeg. Bremselysene bak fungerer, men jeg har ikke fått sett om de slutter å fungere når glødelampen lyser. Dyrt å fikse? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer kommer sjeldent alene :)

Godt "girkasse" problemet løste seg :)

 

Det andre kan være noe så enkelt som dårlig bremselysbryter evt. dårlig kontakt.

 

Ja, det var nok dårlig kontakt, etter at bilen har kommet inn i varm garasje så har ikke problemet dukket opp igjen. 

 

Bilen er MYE bedre på gassen nå, før så følte jeg den ikke fikk "puste" når jeg akselererte, akkurat som at bilen har fått 30 ekstra hester.

Er sikkert pga den gnissen tenker jeg da, men kan det ha vært bra for turboen egentlig? Har den ikke fått dårlig smøring lenge da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår